Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bästa Routern man kan köra DD-wrt på....

Hej,

Jag fastnade för NETGEAR WNR3500L, den har i princip det jag vill ha och till ett pris jag tycket är ok.

Jag har läst en hel del om olika routers, ju mer jag läser ju minder får jag ihop det....

1. Många klagar på att Linux kernel är 2.4 och går inte att uppdatera, men nedan ser det ut som att dd-wrt finns med kernel 2.6 till wnr3500L??

ftp://dd-wrt.com/others/eko/V24-K26/svn13450/Netgear/WNR3500L/ 

2. Sedan klagar man på att det är brodcom i den, men jag vill nog påstå att de man köper i sverige har de flesta brodcom i sig, de som rekomenderas på forum har brodcom. varför är det till nackdel i WNR3500L, och nämns inte när Linksys, Asus använder det?

3. Sedan har jag sett att WNR3500L är låst men på vilket sätt?

4. Såg att någon rekomenderade WNR3700, men hittar inte någon på dd-wrts sida att den funkat med dd-wrt...

/SaiTech

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

2, Problemet med broadcomkretsar är att det inte finns några öppna drivrutiner till dem, dvs det kräver en del meck för att få igång det.

4, det verkar inte som att dd-wrt har stöd för WNR3700L än, eller så har de inte hunnit testa med den modellen. Är det en väldigt ny modell?

FoHs bild

Själv har jag en Buffalo G300N med DD-WRT på. Den går att få tag på för runt 400 kr. För mig funkar det stabilt i hemnätverket, men det är ju relativt litet och har inte så jättemycket datatrafik igång samtidigt kanske.

Jag har en skrivbordsdator, en PS3 och en backupserver inkopplat till den via kabel. Surfar trådlöst via den med två laptops och en telefon. Jag vet att vissa (enligt dd-wrts forum) har haft problem med överhettning, men jag tror det handlar om högre överföringshastigheter än vad jag pysslar med trådlöst. Jag har 100/10 och har haft 100/100, och trådat har det aldrig varit några problem med det. Dock kan jag väl inte påstå att jag stresstestat den direkt, tankar man hem något i 9MB/s så är det ju färdigtankat ganska så snart Smile

SaiTechs bild

Tack för intresset för frågan,

2. Broadcom ska ju som du säger inte ha någon "öppen" drivrutin, men det är ju många som använder broadcom. Även de modeller som många rekomenderar, typ Asus RT-N16, och de flesta av Linksys WRT modeller. det borde vara samma problem med dem, eller tänker jag fel?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

/SaiTech

tufftuffs bild

Utveckling pågår av en fri drivrutin för Broadcom, den heter b43. Men utvecklarna sysslar med vanliga PC, så det tycks finnas olösta problem med dessa routers. Dessutom är en del WiFi implementationer lite olika PC-komponenterna.

Möjligen kan det finnas ClosedSource-drivrutiner för 2.6 till något nyare chip från Broadcom.