Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu 9.10, Huawei E220 modem och Telia mobilt bredband

Om man installerar Ubuntu 9.10 (Karmic Koala) och har Telia Mobilt Bredband med ett Huawei E220 modem så har man inte alltid en extra internet anslutning att uppdatera Ubuntu med. Så här kom jag på internet med ett nyinstallerade Ubuntu 9.10 (Karmic Koala) system och ett Huawei E220 modem med Telia mobilt bredband:

1. Starta Ubuntu utan modemet inkopplat.

2. Skriv in i terminalen:

watch -n1 sudo rmmod usb-storage

3. Koppla in Huawei E220 modemet.

4. Gå till System, Preferences, Network Connections, Mobile Broadband, Add.

5. Se till att välja HUAWEI modemet. Om det inte visas upp så stäng Network Connections och starta Network Connections igen.

6. Gå igenom guiden och välj Telia, man kan ju också passa på markera Connect automatically efter guiden om man önskar.

7. Uppdatera Ubuntu genom att gå till System, Administration, Update Manager.

8. Starta om när uppdateringarna är klara.

9. Surfa

Felsökning: 10. Efter omstarten så fick jag gå var trådlösa nätverkanslutningar fanns, gå på "Disconnect" och sedan ansluta igen genom att trycka på det mobila bredbandet. Prova det om inte anslutningen fungerar.

11. Ett annat sätt att få det att fungera är att man går till skrivbordet och så finns "MOBILE_CONNECT" ikonen när modemet är inkopplat. Då högerklickar man på den ikonen och väljer Safely Remove Drive, drar ut modemet och sätter in det igen. Därefter ska anslutningen anslutas automatiskt, om inte kan man prova steg 10.

Hoppas det fungerar för dig, jag är nöjd att jag fick det att fungera på Ubuntu 9.10 (Karmic Koala), provade med Kubuntu 9.10 tidigare, men jag fick inte det att fungera. Man kan även passa på att hämta svensk översättning för Ubuntu genom att gå på System, Language Support och sedan Install. Logga ut och in. Jag använde mig av Ubuntu 32-bitars versionen om någon undrar.

/ Lyfang