Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hoppar mellan ljudkort

Jag har ett sjukt störigt litet problem med min debianinstallation. Efter omstart eller när jag haft maskinen avstängd så kan debian (i brist på annan syndabock) helt godtyckligt tycka att ljudkortet på moderkortet ska användas eller tvärtom.

När jag kör alsaconf får jag upp följande alternativ:

http://img15.imageshack.us/img15/4205/hav0.png

Varav jag väljer emu10k1 som är det jag vill ha.

"Configuring snd-emu10k1                      
Do you want to modify /etc/modprobe.d/sound   
 (and /etc/modprobe.conf if present)?  "    
Ja, såklart.

Sen funkar det perfekt, fram tills nästa omstart eller kanske nästnästa då ljudet plötsligt kommer ur moderkortsljudkortet.

Vad gör man för att åtgärda detta?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

En lösning torde vara att helt enkelt inaktivera ljudkortet på moderkortet, om du ändå inte använder det. Det gör du i BIOS. Det torde ju vara en bombsäker lösning på problemet, även om det kan tyckas vara att gå runt det egentliga problemet (kunna spara ett default ljudkort i inställningarna).

Hur "tycker" den det?

Ändras /etc/modprobe.d/sound när det blir fel? (eller har den aldrig skrivits rätt?)

Eller använder du en applikation som vill använda "fel" ljudkort.

Jag tycker inlägget saknar information för att förstå felet.

FoHs bild

Om han förstod varför det blev fel så skulle han förmodligen kunna fixa det Smile

Det är inte vad som behövs utan bara en bättre förklaring av bekymmret.

FoHs bild

Håller inte med. Bekymret är ju solklart, sen varför det uppstår är ju en fråga om problemlösning. Det är ju det dina ledande frågor är till för Smile

LAltinells bild

Jag har faktiskt hört detta förut och varit med om det! Det verkar som att ordningen modulerna laddas in i, kan variera från start till start. Det finns ett sätt att göra det "på-rätt-sätt". Kommer inte ihåg helt hundra, men har för mig att man skulle binda enhetens UUID på nått sätt i HALs config filer. Jag löste problemet genom att blacklista modulen på moderkortet. Smile