Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Tips på lämplig UPS önskas.

Hej forumet.
Nu har jag flyttat ut på landet med allt vad det innebär, snöskottning & elavbrott bland annat.
I stan stod min OpenSuse server på 24/7 men det fungerar inte nu, särskilt inte med de återkommande elavbrott i samband med all snö som kommit.
Därför har jag börjat fundera på en UPS, dels för att jämna ut toppar & dalar i 220V & dels för att överleva strömavbrotten.
Har förstått att man även kan få en ordnad nerstängning av servern via USB. I alla fall om man använder Windows, men det gör jag inte så därför undrar jag om någon vet om en UPS i prisklass upp till 1500 sek (gärna under Wink ) som klarar av att stänga ner min server om den gått längre än 5-10 minuter på UPS matning.

Tips & erfarenheter mottages tacksamt.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

UPC 1500VA tror jag den heter. Mycket bra UPS med fullt linuxstöd.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

norlins bild

UPC 1500VA, är det denna? http://www.dustinhome.se/pd_5010184323.aspx

Eller denna? http://www.dustinhome.se/pd_5010055743.aspx

Inser att min spec & costmål verkar vara i konflikt, 1500 kr är det för lågt räknat för det jag vill ha? Något som klarar av att stänga ner min server om den gått längre än 5-10 minuter på UPS matning.

Tack för inputren, några fler förslag?

Hur kan man ha ont om tid, när det hela tiden kommer ny?

jonasbjorks bild

Det är den andra länken (vita) jag tänker på. Den är klockren med Linux. Klarar 49 minuter på en 4xXEON 2.8GHz maskin. 

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

norlins bild

Låter som lite överspec för mina behov, hur funkar deras mindre maskiner som denna?

http://www.dustinhome.se/pd_5010032967.aspx

Ligger lite mer i min prisklass. Kan man hoppas på bra linuxstöd i alla APC maskiner?

Hur kan man ha ont om tid, när det hela tiden kommer ny?

jonasbjorks bild

den borde klara av Linux, kolla om du hittar någon hårdvarulista för apcupsd som tjänsten i Linux heter.

--