Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Magnet länkar

Idag skulle jag hämta en fil från en magnet länk i linux och detta orsakade lite googlande innan jag hittade en fungerande lösning.

Först gällde det att hitta något program som stödjer detta utan en massa patchande.

Jag hittade följande bittorrent klienter med efterföljande lägsta version har stöd för magnet protokollet.

ktorrent 4.0beta1

vuze 4.3.0.2

transmission 1.80b1

qbittorrent v2.0.0

deluge 1.1.0

Jag valde qbittorrent.

Men jag ville ju att protokollet skulle associeras med rätt applikation vilket jag var tvungen att lägga till i firefox.

http://kb.mozillazine.org/Register_protocol#Firefox_3.5_specific__.28wor...

Sedan så fungerade det precis som jag ville att det skulle göra.

Nu undrar jag hur ni löst detta och vilken klient som ni tycker fungerar bäst?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

frilas bild

Intressant!

Eftersom jag gillar Transmission laddade jag ner 1.80b1.

När jag körde ./configure gick allt bra till slutet då meddelandet:

...

checking for library containing cos... -lm
checking for library containing socket... none required
checking for library containing gethostbyname... none required
checking for pkg-config... /usr/bin/pkg-config
checking pkg-config is at least version 0.9.0... yes
checking for OPENSSL... no
checking for OpenSSL... configure: error: Cannot locate ssl

När jag kollar i Synaptic finns följande installerat: openssl, python-openssl, ssl-cert, libcurl3 och libssl0.9.8 så jag förstår inte felmeddelandet. Så här blev det stopp Sad.

FoHs bild

Kika här: http://trac.transmissionbt.com/wiki/Building

När det gäller att kompilera mjukvara själv så är det oftast paket innehållande utvecklingsbibliotek eller dylikt, och inte själva programmet i sig. Att bygga Transmission går naturligtvis att göra oavsett om det vid körning skulle kräva OpenSSL (och det kan ju finnas de som har anledning att göra det), men här är det säkert fråga om paketet libcurl4-openssl-dev

Precis du behöver -dev av dom som du kompilerar/länkar mot.

frilas bild

Jo, ni har rätt båda. Skönt att det finns kunniga hjälpare Big smile. (Dessutom saknades intltool)

./configure

make

sudo make install

kördes nu utan, för mig synbara, problem. MEN när jag startar transmission är det fortfarande 1.76??

/usr/bin/transmisson är samma som tidigare och någon ny körbar fil kan jag inte hitta när jag söker på transmission Puzzled.

Nu fick jag precis den där frustrerande "inte lyckas med Linux"-känslan igen Crying Sån't här brukar jag lyckas med (tro det eller ej...)

Först borde du ha avinstallerat den du hade installerad.

Om du inte använder prefix när du kompilerar så borde den inte hamna i /usr/bin/transmisson utan i /usr/local/bin/transmisson

Eftersom /usr/bin ligger före i din $PATH så startas den istället för den nya i /usr/local/bin

frilas bild

Finns ingen /usr/local/bin/transmission ?!  Resultat: Jag gav upp (tillfälligt...)

Installerade istället qBittorent vilket gick som på räls.

Jag kopplade magnet till qBittorrent i Firefox genom: Redigera -> Inställningar -> Program -> (typ av innehåll) magnet -> (Åtgärd) Använd qBittorent

Funkade direkt Beer

Vilken firefox kör du?

Fanns redan protokollet under inställningar för det gör det inte i en opatchad firefox3(3.5)?

frilas bild

Försökte göra som det beskrivs i länken i about:config:

"Right-click -> New -> Boolean -> Name: network.protocol-handler.expose.foo -> Value -> false (Replacing foo with the protocol you're specifying)"

Hade problem att få den att acceptera boolean den ovandlades direkt till sträng. När jag sedan gick in inställningarna i Firefox 3.5 fanns 'magnet' där som protokoll, sen var det bara att välja lämpligt program.

Går jag nu in i about:config finns inget network.protocol-handler.expose.magnet. Filtrerar jag på 'magnet' hittas inget heller Puzzled.

Jag skapade bara network.protocol-handler.expose.magnet med värde false.

Sedan kom det en fråga när jag klickade på en magnet länk om vilket program jag ville använda.

Och magnet fanns först bland inställningar efter att jag skapat network.protocol-handler.expose.magnet och  kunde även välja program där.

FoHs bild

Säkert på att du tryckte på rätt nedladdningslänk? ;) Följ Nilles råd så ska det nog hoppa igång.

frilas bild

transmission-1.80b4.tar.bz2. Därefter uppackad och kompilerad (eller vad som nu egentligen hände...)

FoHs bild

Det kan ju vara så att det är en bugg i About-rutan, så att säga. Att de helt enkelt inte brytt sig om att ändra till 1.80 då det är en beta. Har du inte Transmission installerat via Synaptic så kan du ju bara starta den version du precis kompilerat och installerat.

FoHs bild

Kan meddela att Deluge från och med version 1.2 har stöd för magnetlänkar. Jag gick in under Edit -> Preferences -> Other och tryckte på knappen Associate Magnet links with Deluge. Sen fungerade det i Firefox. Deluge 1.2 finns att installera via getdeb.net till Ubuntu 9.10: http://www.getdeb.net/updates/Ubuntu/9.10/?q=deluge

Uppdaterade orginal inlägget med deluge nu.