Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skriva på rätt sätt!

När man skriver en text så är det ju lite man skall tänka på, speciellt om man skriver en längre text. Det vanliga man hör om är punkt och komma vid rätt ställe. Stor bokstav vid en menings början och för att indikera ett namn. Man skall också dela in texten i stycken och det är här som jag har en fundering.

När jag skriver en längre text så delar jag in denna i stycken. Sen så gör jag som så att jag har en tomrad mellan varje stycke. Jag har fått för mig att det är lättare att läsa texten då. Och att man får en mer tydlig sektion för eventuell paus. Tittar man på hur det är i tidningar och böcker så förekommer inte detta, utan man indenterar första raden i ett nytt stycke.

Texteditorn här på LP skapar ju tomrummet som jag skapar manuellt. I alla fall, vore kul att höra hur folk tycker. Skall man fortsätta med en tomrad mellan varje stycke, eller är det enklare om texten är skriven på det sätt som det förekommer i en tidning eller en bok?

Edit: Kom på att det kanske inte stöds med indentering när man skriver i sin blogg eller liknande på internet? Jag har aldrig testat...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag tycker det är lättare att läsa en text som är lite luftigare, d.v.s att man har ett litet mellanrum mellan styckena.  Det blir lättare att orientera sig på sidan då, om man vill hoppa tillbaka eller kolla någon detalj igen.  (man kan ju inte med lätthet hålla fingret på stället som minne!)

En annan sak som jag tycker är viktig är att man inleder inägget  tydligt med vad det rör sig om.

"Hjälp jag har problem, den startar inte!!"  Typ, är ju alldeles meningslöst.  Om man önskar hjälp är det naturligvis grundläggande att förklara vilken dist + version man kör och därefter beskriva situationen som uppstår så tydligt som möjligt.  

Det har förekommit en del inlägg med frågor här på forumet som varit så oprecisa att jag genast misstänkt att det varit nån MS-fanboy som endast velat testa forumdeltagarnas tålamod.  För att sedan sitta hemma i soffan och vrida sig av skratt när hjälpsamma människor försöker få något vettigt ur det hela..

Om man skriver något är det antagligen för att man vill förmedla något till andra människor. (?)  Gör så att det blr så enkelt och tydligt som möjligt bara, det är grundregeln.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

leochingkwakes bild

Jag är väldigt tydlig i det jag skriver, oftast i alla fall. Tanken dök i alla fall upp i veckan när jag skrev en text till min personliga blogg som jag har på annat håll...

Olika människor har ju olika förutsättningar när dom skall läsa en text. Och en mer luftig text kanske kan vara hjälpsam?

mats_b_tegners bild

Indrag används väl bara om man har rak högermarginal såsom dagstidningar etc.

Jag använder inte indrag samt rak högermarginal utan föredrar stycken och rak vänstermarginal.

Mats

Registered Linux User  #157454

If you like to cultivate insomnia.
Bed down with a pretty girl.
Amor vincit omnia.

leochingkwakes bild

Ok, jag har inte full koll på alla detaljer. Det lilla jag kan kommer från svenskaundervisningen som jag gick för, ehm, ett antal år sedan.

Pettmans bild

Jag tror det ska vara antingen större radavstånd eller indrag för att indikera början av nytt stycke men man får inte ha båda samtidigt. Man kan dock använda båda i samma text och då indikerar extra radavstånd större avgränsning mellan innehållen än indrag på första raden (dvs. indraget avgränsar vanliga stycken medan en tom rad visar på lite större avdelning mellan styckena). Traditionellt har böcker, tidningar (och annat som typsätts) samt handskrift indrag medan dokument, brev och liknande använder extra rad (sådant som skrevs på skrivmaskin, typ). (jag råkar ha en "skrivbok" med en massa matnyttig information om hur man skriver texter, den var kursliteratur på introkursen på det civilingejörsprogram jag läser.)

FoHs bild

Tomrum fungerar alldeles utmärkt tycker jag, så länge de inte blir för många. Det blir inte mer lättläst om man gör tomrum efter varje mening (tvärtom), utan man bör ju dela upp det i stycken med text som på ett eller annat vis hör ihop.
Vill man inte göra ett helt tomrum (i skönlitteratur används det ju för att markera ett större hopp i texten) kan man hålla nere Shift när man trycker på Enter, för att skapa ett enkelt radbyte.

I HTML-kod motsvaras Enter av en ny <p>-tagg och Shift+Enter motsvarar en enkel <br/>

leochingkwakes bild

Normalt brukar väl ett stycke bli i genomsnitt fem rader, men det kan variera ibland beroende på vad jag skriver om. En del gånger kan det bli så lite som tre rader och ibland kan det bli kanske runt 10 rader innan jag skapar tomrum.

laves bild

Du är fostrad med MS Word, eller hur?

Tomrad mellan stycken är en styggelse, låt stilmallen sköta sådant och koncentrera dig på innehållet istället. Om du sedan definierar egna formatmallar i Word eller låter LaTeX automagiskt:) fixa det eller har någon css-mall till din hemsida spelar mindre roll, men försök inte ändra befintligt stilmall genom extra tomrader. Ändra i mallen istället.

leochingkwakes bild

Jag har knappt använt en ordbehandlare i hela mitt liv. Skriver alltid i VIM. Smile

När jag skriver en text till min blogg så gör jag det först i VIM. Sen klistrar jag in det i editorn i wordpress och gör eventuella ändringar som fet stil och liknande om texten behöver det. För mig är en ordbehandlare onödig, känns lite väl mycket att starta upp för en text som man publicerar och efterredigerar i bloggens editor.

MS Word har jag nog inte kört sen början av seklet och då väldigt sparsamt för att man behövt göra saker till en skola/utbildning. Har kört lite Open Office också men väldigt sparsamt det med...

leochingkwakes bild

Har tittat lite på hur språkrådet har gjort när dom delat upp stycken och dom gör så som jag gör. Så jag kommer köra vidare på det Smile

tux-svens bild

Tycker absolut att du kan fortsätta som du gör.  Det är inga som helst problem att läsa och förstå det du skriver.    Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Jag tror nog "tomrad" i det här avseendet ska ses som det tomrum som blir vid ett Enter-slag i Word och dylikt. Som mellan din första mening och efterföljande stycke. Dvs inte en vanlig teckenrad som saknar tecken Smile Så tänker jag på det iaf, även om jag efter ditt inlägg inser att det är fel ordval Smile

hoths bild

I normal löpande text, typ böcker och tidningar så är det vär snarare indrag som gäller. Eventuellt också kombinerat med något större radavstånd vid styckebrytning.

Det var väl egentligen först med att HTML och webben kom som det blev standard att nyttt stycke markerades med en blankrad. På en dator såg man (då i alla fall) ändå inte så mycket text att det blev störigt. I tryckt textform är det nog vedervärdigt. Men på webb och dator fungerar det fint.

----
Linux växer snabbast!

Kristians bild

Jepp, något sorts avskiljare behövs för att skilja stycken. Hur det görs är ganska oväsentligt - din formatmall eller ditt typsättarsystem avgör hur det ska visas i det grafiska resultatet. I Word så används vanligt enterslag (radskiljning görs med shift + enter). I Latex görs det vanligen med dubbel radbrytning (som du själv gör).

Återigen, det viktiga är att ange det på något sätt. Hur det presenteras är en senare och mer flexibel fråga.

---------------------------------------