Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

E220 lyser bara grönt efter uppdateringen?!

Hej!

Är helt ny på Linux och försöker att få mitt mobilt bredband funka i Ubuntu. Uppdaterade E220 så att den skulle funka i Ubuntu. Funkar, men efter uppdateringen lyser den bara grönt! Som jag förstått ansluter den inte till 3G, utan använder GPRS. Stämmer det? Och i så fall hur kan jag få den blinka blått igen? Annars dödar jag alla mina nervceller efter att försökt få fram en hemsida på 5 minuter!Smile

Tack i förskott!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Fungerande den som förväntat innan uppdateringen? Har du möjlighet att kontrollera med Windows om den lyser blått då? Eller kan du helt utesluta att det är ett täckningsproblem?

Lauras bild

Den fungerade perfekt innan uppdateringen. Och om jag ansluter den med Windows genom Virtualbox vill den inte alls ansluta- "The device has been disconnected or is unavailable" fast den är connected. Men den connects ju genom Ubuntu.

FoHs bild

I VirtualBox måste du lägga till enheten i ett så kallat Device Filter innan den upptäcks i den virtuella maskinen. Om du har modemet inkopplat kan du välja Settings för maskinen, därefter tittar du under USB och lägger till enheten genom att trycka på knappen med en USB-kontakt och ett plustecken. Det krävs att du har VirtualBox-versionen nedladdad från Virtualbox.org och inte den som följer med i paketförrådet (den saknar USB-stöd tror jag).

Visst finns det möjlighet att välja på vilket sätt modemet ska kopplas upp i Windows-mjukvaran? Dvs om den ska hålla sig till GPRS, 3G eller använda både och? Det enda jag kan tänka mig om uppdateringen av modemet på något viss nollställt detta. Vad använder du i Ubuntu för att skapa en anslutning med modemet?

Lauras bild

Allt det där har jag redan gjort. Virtualbox hittar USB, inga problem, men E220 ansluter sig inte.Det vet jag inte varför. Men nu har jag provat E220 med vanlig Windows och även här ansluter den sig inte till Internet, svaret som jag får är: "Error 619: Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den här anslutningen stängdes."

Ja, innan uppdateringen hade jag en vanlig Mobile Connect och där kunde man välja mellan GPRS eller 3G, men nu öppnas den som Maxis Broadband och där hittar jag ingen möjlighet att välja mellan GPRS eller 3G. Men när jag har den i Ubuntu(Karmic Koala)  då lyser det bara grönt, alltså lyser, inte blinkar, men på Windows blinkar den.

FoHs bild

Om du har problem även i Windows så skulle jag nog råda dig att ringa supporten och fråga. Bara för att säkerställa att själva uppdateringen blivit rätt utförd (är för dåligt insatt för att veta om man kan uppdatera med fel mjukvara eller dylikt).

Lauras bild

Men nu funkar den! Jag omuppdaterade den och nu blinkar det blått och jag behöver inte vänta 4 minuter för att ladda upp 3 ord på en hemsida! Glad glad glad jag är!

Men tack för hjälpen!

Mission complished!

FoHs bild

Måste blivit fel första gången då :) Härligt att det fungerar!

andys bild

Vad förstår inte riktigt vad denna updatering är som gör att den skall fungera i linux.

Vilken operatör gäller det?