Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Konfa PAM

Hej jag undrar om någpn kan hjälpa mig meed att konfa PAM?

Det jag vill kunna göra är att kunna logga in genom kommando prompt, men bara logga in genom att bara skriva in andvändarnamn, inte lösen. Jag vet att det går, men hur man gör har jag ingen aning om. Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med det.

Tacksam för svar

/shane

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lasps bild

shanies bild

Tack så mycket det här kan vara till hjälp nu ska jag försöka lista ut hur jag ska göra för att lyckas Smile

shanies bild

Tjaa igen,

Får inte till det, finns det någon som kan hjälpa mig?? snälla  

FoHs bild

Jag hänger inte med riktigt på vad du vill göra. Är det en kommandoprompt som du hamnar vid när du startar datorn eller var kommer den ifrån?

shanies bild

Men när man trycker på ctrl,alt,F1 så kommer man ju till en kommandoprompt,

Där är det login: <användarnamn>

Lösen: xxxxx

Men jag vill bara kunna skriva användarnamnet inte behöva skriva lösenordet.

Du vill alltså  inte ha något lösen på användarkontot eller missförstår jag?

shanies bild

Ja precis, och sen när jag loggar in genom x window så ska jag skriva både användarnamnet och lösen som vanligt.

Så inloggningsförfarandet ska styras beroende på init level?

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle vilja ha så då du kan starta en xserver från skalet utan att logga in så varför ha lösen överhuvudtaget?

FoHs bild

Nja, init-level blir det ju inte. Ctrl+Alt+Fx ger ju en annan tty, det är väl inte fråga om en annan init-level. Han vill allså logga in som vanligt och när man byter till en annan tty så ska den autoinloggas typ. Har ingen koll alls på om det går.

shanies bild

Ja precis, det ska gå och konfa det i PAM vad jag förstår, finns det någon som är bra på PAM så vore det grymt..