Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppdatering av Netbook

Jag ominstalelrade min lilla Acer Aspire One med Mint 8. Fungerade fantastiskt bra! Lite roligare OS än Linpus...

En undran bara, det blev EXT4-filsystem med separat SWAP-partition. Det är en SSD-disk. Inte bra, eller?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ptja, de här första generationens SSD-diskar är väl inte så jättebra, men de har väl en livslängd på några år iaf. Du kan ju minska swapiness-parametern (för inte ökar man den väl?). Själv kör jag helt utan swap på min netbook med 1GB RAM. Det är väl kanske inte att rekommendera iofs. Det har dock fungerat bra med Ubuntu 9.10 på den, men då har jag inte utsatt den för någon jättestor belastning.

Sen finns det ju den här parametern som bestämmer om filer man öppnar ska uppdateras med senast använd-datum, som man skriver in i fstab. Kommer dock inte ihåg vad den heter, men den bör man nog ändra så att den inte uppdaterar så fort filer läses, sparar ju en del skrivningar.

fredentofts bild

noatime

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

På eeePC med 1GB RAM skippade jag att ha swap och det fungerar ganska bra tycker jag.  Men du kanske bara har 0.5 GB RAM, då kan det ju vara mer problematiskt kanske..?    Men jag undrar om inte det här med att SSD inte har så många skriv/läs cykler är överdrivet?  Vet vi någon som haft dessa sagda problem??

Roligt att du valde Mint 8.  Jag tycker åxå det fungerar superbra på min Aspire One.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Ja, Mint 8 var kul! Allt fungerade med en gång! Hade även inne opensuse 11.2 en stund, fast menyerna var för stora för den pyttelilla skärmen... :-( 

Tekniken som sådan är behäftad med dessa problem. Vi har haft problem med sådana minneskretsar på jobbet. Någon skrev ett felaktigt program med resultatet att det skrev väldigt många gånger på adress 0 (noll) i minnet. Minnet tål bara ca. 10k skrivningar och det gör man VÄLDIGT fort, när programmet hamnar i en loop. Adressen gick sönder och blev oanvändbar. Nu förväntade sig apparaten att hitta första instruktionen på adress 0, och där gick det inte längre att skriva. Lösningen blev att den apparaten fick moddas till att slå upp adress 1 istället... Shy

Jag har bara 0.5GB RAM, så jag kanske behöver SWAP. Jag kan göra en SWAP-fil och koppla in den istället. Kan man sedan ta bort SWAP-partitionen och växa EXTR4-partitionen till att ta upp den arean? Disken är på bara 8GB så jag är rädd om varje byte...

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

GParted på något USB-minne kan säkert utöka EXT4-partitionen.

valdermans bild

Om du undviker bloatware som OpenSUSE, Ubuntu, Mint, etc. så klarar du dig alldeles lysande på en halv gig RAM utan swap.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

tux-svens bild

Mint-folket säger att du behöver 512 MB för att installera.  När det väl är installerat klarar sig Mint 8 normalt med 256 MB säger man.  Kanske det kan hjälpa dig att bedömma om du klarar dig utan swap.   Det beror ju på vilka apps du kör och det är väl knappast så att du använder den här datorn för avancerade saker...       Wink

Prova med att tillfälligt ta bort swappen och prova.      Smile

---

hoths bild

Bra idee, skall stänga av swappen och se om det fungerar. Jag har ju Mint 8 och mycket lull lull, så kanske...

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Du kan ju även prova att stänga av funktioner/processer som du inte nödvändigtvis behöver, och du kan byta ut Firefox mot Opera eller Google Chrome t.ex...

Meddela hur det går.    Smile

---

hoths bild

Det gick bra, även med Firefox. Det är enkelt att ta bort eller lägga till, tänk Karate kid "wax on, wax off". Eller som här swapon och swapoff. Jag kör så här tillsvidare så får vi väl se vad som händer.

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Kul!  Laughing out loud

---

valdermans bild

Men jag undrar om inte det här med att SSD inte har så många skriv/läs cykler är överdrivet?

Inte direkt. Varje cell i en MLC SSD har några få tusen erase cycles. För sn USB-pinne är det inget problem eftersom filer sällan ändras. För /var/log kan det vara ett problem eftersom det är rätt mycket aktivitet där. För en swappartition är det definitivt ett problem eftersom saker och ting händer konstant där.

Problemet är större på Windows än på Linux, eftersom Windows av någon anledning älskar att swappa konstant oavsett hur mycket minne som faktiskt är ledigt, men jag skulle hellre se "slut på minne, avsluta nånting och försök igen" då och då än att maskinen äter upp min SSD utan att jag vet om det.

Speciellt de pissiga diskar som används i netbooks tenderar att ha problem, eftersom deras firmware i regel är väldigt korkad och knappt utför någon wear levelling (flytta runt data för att sprida ut skrivningarna så mycket som möjligt) alls, medan exempelvis Intel och andra dyrare tillverkare har riktigt sofistikerad firmware, extra minne för att gruppera om data bättre och andra tekniker som till stor del råder bot på problemen.

Vet vi någon som haft dessa sagda problem??

Massvis med folk. Speciellt de med första och andra generationens Eee har drabbats hårt så vitt jag minns.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん