Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bashprompten

Hej!

Har färgat min bashprompt och det funkar fint tills man trycker backspace eller uppåtpil, då försvinner den helt och blir konstig. Hur ska man lösa det?

Här är den som ligger i .bashrc:

PS1='\u@\h:\w\$ '

Tack!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

Jag förstår inte hur du kan få någon "färg" överhuvudtaget med det PS1-värdet. Såvitt jag vet så krävs det lite mer, t.ex. PS1='\[\e[1;32m\]\u@\h:\w\$\[\e[0m\] ' för en grön prompt.

/Micke

pslds bild

Sant, inte jag heller faktiskt.. Detta är den jag har:

'\[\e[0;32m[\u:\W]\$ \e[m'

pluckers bild

OK, då vet jag nog vad som är fel. \[ och \] ska användas i par; just nu så påbörjar du enbart en sekvens av "non-printing characters". Testa följande, PS1='\[\e[0;32m\][\u:\W]\$ \[\e[m\]'

/Micke

pslds bild

Tack så mycket! Det hjäpte!