Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Laptop med linux förinstallerat

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

Jag har en Acer ONE och den har fungerat bra. Atheros trådlösa nätverkskort verkar bra enligt mig om det ska fungera "out of the box".

/  Lyfang

amadeuss bild

Får jag fråga var du har köpt den?

Lyfangs bild

Fick den av morsan. Acer Aspire One ZG5, har XP versionen. Kör med Ubuntu 9.10 och Windows 7 beta. Uppgraderade från 1 till 1,5 GB minne vilket inte var så lätt, men det har fungerat bra. 

valdermans bild

Det beror på vad du vill ha den till. Lenovo ThinkPads är hållbara nog att användas för aga ett helt barnhem i åtminstone ett par år utan märkbar påverkan, men de kostar därefter. Sonys laptops brukar generellt sett inte funka så bra med Linux, så där kan det vara bra att vara extra försiktig.

Generellt sett så vill du undvika allting som har Intel GMA500 som grafikkrets. GMA950, 965, X3100, X3500 och X4500 funkar däremot alldeles utmärkt. Även Intels nätverkskort, ljudkretsar och andra saker stöds väldigt bra.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

johanekblads bild

Jag köpte min senaste laptop hos GGS-Data ( http://www.ggsdata.se ) så slipper man Microsoft-skatten och dessutom får ubuntu 9.10 förinstallerat!. Men de verkar lite dyra där ser jag nu. Är dock inte så nöjd med tangentbordet på min Clevo M767TU, men alla hårdvara fungerar bra i Ubuntu

//mvh: Johan

ϰəəᵷ

valdermans bild

Denna Microsoftskatt ska man dock vara lite försiktig med att prata om, med tanke på att du får datorn subventionerad av all crapware tillverkaren skickar med Windowsinstallationen. Hittar du en laptop med Linux på slipper du visserligen betala Windowslicens, men du får heller inte någon prissänkning pga. crapware.

--

johanekblads bild

Sanningen att säga visste jag inte att det fungerade på detta sätt. Dvs att tillverkaren får betalt för att lägga med program, reklam, spyware, etc. (Har inte kört windows på ca 5 år) Men om de nu väljer att lägga in crapware så kan de väl lika väl göra det i Ubuntu också? 

ϰəəᵷ

amadeuss bild

Man kan förstås köpa laptop med Windows 7 installerat alternativt HomeXP och sedan själv installera Ubuntu 9.10 ev efter att ha formaterat. Det var närmast hårdvaran och vad som funkar bra i hop med linux jag jagade efter. Det där med microsoftskatt känner jag inte alls till, men, men...

valdermans bild

Tyvärr är crapwareutbudet för Linux mycket sämre än det på Windows, så de har inte så mycket att packa med.

--

FoHs bild

Samma dator med Linux blir billigare hos Dell iaf. Sen finns det ju fall där folk faktiskt fått tillbaka pengar för Windows-licensen, så visst finns det pengar att spara.

valdermans bild

Jag förmodar att det beror helt på tillverkaren och andra faktorer; att undvika Windowsskatten är dock inte ett universalmedel till en billigare dator så det kan nog vara bra att göra efterforskningar innan man köper.

--

FoHs bild

Jo, det är sant. Tror speciellt att datorer helt utan Windows kanske snarare ligger lite högre (jämfört med likartad hårdvara). Känns som att det inte är riktigt lika massproducerat så att de kan sälja dom billigare.

tux-svens bild

Sedan kan det ju var en principsak att man inte vill göda MS.  Då kan det kanske vara värt pengar att slippa betala MS..    Smile

Dessutom påverkas statistiken över sålda Win-enheter nedåt  och man visar att det finns efterfrågan efter alternativ till Win.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Det finns en laptop på Dustrin utan OS, se

http://www.dustin.se/pd_5010316035.aspx

----
Linux växer snabbast!

Lyfangs bild

amadeuss bild

På Computer City har jag hittat denna laptop. Några erfarenheter?

Processor: Intel Celeron CM900 2.2GHz
Minne: 2GB DDR2 (1x2048MB), max 4GB
Hårddisk: 250GB S-ATA
DVD-brännare med stöd för Dual-layer
Intel GMA 4500M
15.6" WXGA HD CrystalBright (1366x768)
WLAN, LAN, 2xUSB, VGA, 5i1-kortläsare
Vikt: 2.7 kg
6-cells batteri ger upp till 3 timmar driftstid.
Windows 7 Home Premium

Det betyder förstås att partitionera, om man vill ha Win 7 kvar.

Som sagt någras erfarenheter??

amadeuss bild

På Computer City har jag hittat denna laptop. Några erfarenheter?

Processor: Intel Celeron CM900 2.2GHz
Minne: 2GB DDR2 (1x2048MB), max 4GB
Hårddisk: 250GB S-ATA
DVD-brännare med stöd för Dual-layer
Intel GMA 4500M
15.6" WXGA HD CrystalBright (1366x768)
WLAN, LAN, 2xUSB, VGA, 5i1-kortläsare
Vikt: 2.7 kg
6-cells batteri ger upp till 3 timmar driftstid.
Windows 7 Home Premium

Det betyder förstås att partitionera, om man vill ha Win 7 kvar.

Som sagt någras erfarenheter??

hoths bild

Borde fungera utmärkt! Du har ingen länk till den? 

Vill du köra Ubuntu, fast bättre, så kan jag skarpt rekomendera Linux Mint. "Ubuntu som den borde vara"!

----
Linux växer snabbast!

amadeuss bild

Härkommer en länk

http://www.phonehouse.se/laptops/standard/compaq-615

Har några olika ubuntu-modeller. En är Linux Mint 7. Den är något segare i starten än ex. 9.04, annars helt OK.

tux-svens bild

Det är Mint 8 du bör köra i så fall.   Om du inte vill ha KDE förståss, för då dröjer det lite till innan den släpps...    Smile

Jag har aldrig jämfört starttiderna själv, men i en del rewiever hävdar de faktiskt tvärt om, att Mint är snabbare.  Det borde egentligen inte kunna vara någon stor skillnad ö.h.t. tycker jag.

Partitionera bör du alltid göra för att få det optimalt.

Jag skrev f.ö. en liten enkel guide på Linux Mint:s svenska hemsida, om det kan vara av intresse:  http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=34

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

amadeuss bild

Jag var lite otydlig. Det som händer är när jag i Linux Mint start från Menu-knappen är att Menu-rutan blir hängande kvar ett tag, så att man inte riktigt vet om programmet man klickat på drar igång.

hoths bild

Ja, den blir nog allt bra. Testa Mint 8, du blir inte besviken!

----
Linux växer snabbast!