Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Sun VirtualBox och Windows 7 beta

Hej!

Installerade VirtualBox på Windows 7 och sedan en Linux distribution. Jag har stängt branväggen på Windows 7 och skapat en nätverksbrygga.

Frågan är hur jag ska ställa in VirtualBox:

Network Adpaters, NAT, Bridget Adpater, Internal Network eller Host-only Adapter?

/ Lyfang

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du ska "normalt" inte behöva göra någon manuell inställning. VirtualBox ska klara det automatiskt. D v s i princip använda värdsystemets nätverksuppkoppling.

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

En mer relevant kommentar är väl att fråga hur han vill ha det, ska den virtuella maskinen komma åt internet och kan/ska den i så fall ha en egen ip-adress i samma nät som värddatorn.

Men visst, inte ska man behöva ställa in något i värdsystemets nätverksinställningar.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Lyfangs bild

Kan det ha att göra med att det är trådlös uppkoppling?

extons bild

Såg i en annan tråd att du har ett Atheros trådlöst nätverkskort. Det har jag också. Jag har inga problem att köra olika linuxdistar i VirtualBox i Windows 7. D v s jag behöver inte göra några manuella nätverksinställningar.

LINUX.EXTON.NET

Lyfangs bild

Jag låter som de måste vara fel någon annanstans då, kanske disten? Provade Debian Edu, som i sin tur kanske är föråldrad och inte hittar drivrutin för trådlösa nätverket? Hur fungerar VirtualBox hanteringen av nätverk egentligen?

/ Lyfang

abergmans bild

VB skapar en "brygga" mellan Gästen och Omvärlden, sedan styr du i VB hur den ska hantera det och vilket nätverkskort den ska använda.

Lyfangs bild

Vill säga att det har ju inte med Linux distributionen trådlösa nätverket, utan vist har det mer med att VirtualBox gör om det så det ser ut att den är kopplad via en nätverkskabel som standard?

/ Lyfang

Lyfangs bild

Gjorde en ominstallation av VirtualBox i Windows 7 beta och skriver det här på Kubuntu Lucid Lynx Alpha 2. Kubuntu säger att den är uppkopplad till Auto eth0. Har även provat Ubuntu Lucid Lynx Alpha 2 och internet fungerade utmärkt med den trådlösa internetuppkopplingen. Använder även den trådlösa anslutningen på Kubuntu.

Lyfangs bild

Med en nyare Debian Edu fick jag internet att fungera utan manuella inställningar i VirtualBox på Windows.