Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dualboot med windows

Hej!

Jag har letat med ljus och lykta efter info om detta ämne utan att lyckas. Kan Linux (openSUSE) installeras långt ut på hårddisken? Finns det några begränsningar? Allt jag kunnat hitta är att äldre Red-Hat versioner måste ligga inom de första 512 MB och att windows måste ligga först på HDD. Jag har en laptop så sekundär HDD är inget alternativ och jag vill i nuläget inte göra mig av med Windows.

Tack på förhand

(P.S. Gött att hitta ett vättigt svensktspråkigt forum, tack alla medlemmar på linuxportalen.se som gör forumet till vad det är.)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du bör kunna lägga openSUSE var du vill på hårddisken. Det ska inte finnas några sådana begränsningar Smile

Windows mår väl bäst av att ligga först, men det är inte heller något riktigt krav.

hjalleballes bild

Tack för svaret!

pingus bild

Det beror faktiskt på bios & starthanterare.

En vanlig begränsning (tidigare iaf) är att startfiler måste ligga innanför cylinder 1023, annars hittar inte bios och/eller grub (eller vad du nu har).
Är datorn ny och med senaste grub tror jag inte det blir något problem -  enklaste sättet att ta reda på det är att pröva. Går det inte starta med Suse långt in på disken måste du hitta ett sätt att lägga vmlinuz + initrd före cylinder 1024.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se