Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hjälp med märkligheter advanced mode Xandros EEPC 900

Hej...

Vet ej vilken rubrik jag ska ställa min fråga under. Jag är som presentationen visar en näst intill okunnig person när det gäller det tekniska och datorer....men:Till frågan.

jag har en EEE PC 900 med Xandros dist. från Asus. För en tid sedan valde jag att gå över i avancerat läge, men upptäckte nu några märkliga saker:

1. Mina möjligheter att defragmentera efter att ha rensat datorn på onödiga filer som ligger, har försvunnit. Jag har vid ett tillfälle lyckats försöka lägga in för mycket på en gång (Ramminnet klarade det inte riktigt.... allt jag lagt in de senaste tre sessionerna försvann. oförsiktigt av mig). Vet ej om det är detta som gjort att jag inte kan defragmentera. Eller så blev det något fel när jag med hjälp av instruktioner här i från gick över till advanced mode.

Hur ska jag göra för att snabba upp datorn efter en rensning?

2. När jag använder datorn i advanced mode kan jag inte använda Å,Ä och Ö när jag skriver i open office writerprogrammet. Lite irriterande. Har jag gjort något tokigt med tanke på att det inte riktigt går att använda programmet fullt ut i advanced. kan tillägga att det fungerar som det ska i basic läge så att säga.

Sen undrar jag bara lite allmänt-hur fungerar Xandros tillsammans med internet och  olika dosor för att betala räkningar via internet?

Pianot

Ps. Har ej vågat mig på att installera Gimp efter detta. Men jag väljer att använda min "lilldator" främst för ordbehandling, kalkyl och om det fungerar med internet och ärenden på webben. Jag klarar mig bra med det för tillfället.Ska läsa på också!!!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

1. Defragmentering på Linux är inte lika nödvändigt som på Windows från vad jag har läst.

2. Har inte Xandros, men hittade den här länken: http://eeeforum.se/viewtopic.php?f=14&t=219

Om du ändrar dig och vill installera Gimp: http://wiki.eeeuser.com/thegimp

/ Lyfang

LAltinells bild

Du ska INTE defragmentera en SSD-disk som eeepc 900 har. Du tjänar ingenting tidsmässigt och du sliter farligt mycket på disken. Har hört att Windows har tagit bort alternativet för defragmentering när en ssd-disk sitter i. Troligtvis är det likadant i Linux.

SSD står för SolidStateDrive och har inga rörliga delar. Wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Första träffen på google: ssd-defrag www.tomshardware.com/forum/246283-32-defrag

Av erfarenhet med en eeepc 901, så vill jag påstå att gimp inte går att köra. Inte för att det inte går att installera, utan för att skärmen helt enkelt är för liten. Tyvärr!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med Xandros eftersom jag installerade Ubuntu på datorn tre dagar efter den inhandlades. :/

pianots bild

Hej!

Tusen tack för era svar. Då fick jag faktiskt lite ordning på saker jag funderat över.

Det är ingen katastrof att det inte går att läggain GIMP för att det blir för stort. Jag har bestämt mig sedan en tid att enbart använda datorn till textdokument, någon enstaka surftimme kan väl bli, men inte så mer just. I dagsläget är faktiskt det vad jag behöver den till.

Får bli någon större dator längre fram,men just nu är denna söta fullt tillräcklig.Smile

Tack och ha en bra dag!

Pianot

Kör med Linux Mint. Kommer äntligen överens med Linux!