Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Långa starttider

När jag skall starta Ubuntu 9.10 tar det alldeles för lång tid så jag kollade vad som fanns i kern.log.

Där står något jag upplever anmärkningsvärt:

ata1: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 300)
ata1.01: link online but device misclassifed
ata1: link online but 1 devices misclassified, retrying
ata1: reset failed (errno=-11), retrying in 10 secs
ata1: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 300)
ata1: link online but 1 devices misclassified, retrying
ata1: reset failed (errno=-11), retrying in 35 secs 
ata1: limiting SATA link speed to 1.5 Gbps
ata1: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 310)
ata1: link online but 1 devices misclassified, device detection might fail
ata1.00: ATA-7: SAMSUNG HD160JJ, WU100-33, max UDMA7
ata1.00: 312581808 sectors, multi 16: LBA48 NCQ (depth 0/32)
ata1.00: configured for UDMA/133
scsi 0:0:0:0: Direct-Access     ATA      SAMSUNG HD160JJ  WU10 PQ: 0 ANSI: 5

detta har ju med hårddisken/diskarna att göra.

Denna maskin är utrustad med två hårddiskar varav den ena aldrig observeras. Den enda dist som upptäckt båda diskarna var Fedora 8, därefter har varken Fedora eller någon annan dist registrerat den, utom Windows XP... Nu använder jag givetvis bara den som funkar.

Kan det vara 'fel' på hårdisk-'controllern'? Har någon nåt bra förslag antingen hur man kan väcka den andra disken till liv eller om det inte går - 'bypassa' den?

Eller tolkar jag logen fel?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är det det en IDE-disk och en SATA-disk? Jag tolkar loggen som att den ser det så.

frilas bild

Det är två SATA-diskar.

FoHs bild

Ok. Det är en Samsung-pryl som kör i UDMA/133 verkar det som, är det en cd/dvd-läsare då? Jag vet vad problemet kan tänkas vara när det är SATA-diskar, annars hade man kanske kunnat gissa på dåliga kablar eller nåt. Fungerar disken felfritt annars, för skrivning och läsning? En annan sak som jag funderar lite över är om det kan ha något med bios-inställningar att göra, alternativt någon jumper på hårddisken. Tänker på den här 1.5GB/s-länken som loggen talar om. Finns ju SATA 1 och SATA 2, som har olika överföringshastigheter. Vissa bios har väl något slags kompatibilitetsläge där SATA-enheterna framstår som IDE-enheter också. Gissar lite bara, men det är punkter som jag tittat lite på om jag haft felet Smile

frilas bild

Tacksam för alla tips Smile.

Googlade på disken som är en 3.0 GB/s medan SATA link up i loggen anger 1.5 GB/s.

Disken kan byglas till 1.5 GB/s. Kanske det är värt att skaffa ett par 'jumprar'?

Lyfangs bild

frilas bild

Ja, då ser det inte så ljust ut Sad.

FoHs bild

Vet inte om det kanske kan hänga med i någon kärn-uppdatering, fixen alltså. Men det kanske kan vara värt att titta lite på BIOS-inställningar, för som det verkar på kärnbuggen så letar den efter någon slave-enhet. Vem vet, kanske går att kringgå buggen också Smile