Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Enkel CMS

Är det någon som har koll på en enkel flat-file CMS? Jag ska hjälpa en vän att få upp en hemsida för hennes nystartade företag och vill göra det så lätt som möjligt för mig. Helst skulle jag vilja köra flat-file för att inte behöva blanda in mySql eller liknande.

Sidan ska ha en väldigt enkel design med få färger och med någon form av textuell "design" så det behövs ingen superavancerad teknik. Jag har tidigare lekt lite med silverstripe men jag känner att det är lite att överarbeta det hela kanske...

Jag har kollat på listan på engelska wikipedia där många varianter tas upp, dock är det svårt att avgöra huruvida de är bra/lätthanterliga/snygga/utbyggbara etc...

Tacksam för synpunkter.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

Vad är det du vill göra? Pressenterar lite information? Dvs, en statisk sida?

kattassens bild

Det ska vara en väldigt enkel sida. Lite presentation av företaget, ett litet showcase, kontakt uppgifter samt eventuellt en blogg/nyhets sida.

jelhs bild

Den här är inte så tokig: www.cmsimple.org

Här kan du läsa om fler cms:er http://php.opensourcecms.com/scripts/show.php?catid=1&cat=CMS%20/%20Portals

kattassens bild

Jag har testat cmsimple nu. Och den funkar ganska bra får jag säga. Jag drog ner en template som var ganska likt det vi hade tänkt oss och sen bara ändrade lite här och där.

Den stora nackdelen med cmsimple verkar vara det web-baserade redigeringsverkyget som har en hel del till att önska. Men det får man ta, CMS:en är ju oerhört liten och behändig.

Simon

fredentofts bild

Nu har jag ingen aning om hur stor användarbas cmsimple har, och om någon tar upp utvecklingen, men det kan ju vara värt att ta med i beräkningen huruvida det ska användas att den sista nyhetsposten på siten är att utvecklingen läggs ner av grundaren.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

kattassens bild

Sant, det verkar dock finnas en hel del användare av CMS:en. Det har i alla fall gjorts en mängd templates för den. Men detta ska jag absolut ha i åtanke innan jag lägger ner allt för mycket tid...

Simon

jonasbjorks bild

Du vill ha en så enkel CMS som möjligt och väljer bort Wordpress? Hade du kört på WP från början hade du varit klar med sidan redan (under förutsättning att du har text+bilder klara för överföring till WP).

Det är inte svårt bara för att det är MySQL :)

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

kattassens bild

Kanske ska testa wordpress då, det har jag aldrig kört förut.

Anledningen till att jag ville köra flat-file var att man slipper beroenden till MySQL då jag inte kan få ett svar på huruvida hennes webhotel kör MySQL eller inte. Men som jag snabbt insåg så vet jag av samma anledning inte om det finns stöd för php heller.

Kanske helt enkelt bättre att fixa en enkel sida med wordpress eller dylikt och sedan be henne byta webhotel om det blir några problem.

Simon

leochingkwakes bild

Clesto http://www.clesto.com är nån svensk skapelse som skall vara minimal,..

Man kan testa clesto på hans hosting om man går till http://www.n.nu

Vet dock inte så mycket om det mer än att det har templates, rätt ok editor osv