Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Blåtandsråtta? [Fixat!]

Jag har kikat lite på en "Blåtandsråtta" som heter "Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth".  Jag tänkte ha den till min Acer Aspire One.  Är det någon som har använt en dylik och känner till om den funkar till Ubuntu 9.10/Linux Mint 8??

(Acern har inbyggd BT)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om blåtandsadaptern hittas av systemet så bör det väl fungera, kan jag tycka. Väljer man guiden "Setup new device" i Gnomes bluetooth-hanterare så finns ju möss och sådant att välja mellan. Men jag gissar bara, inget att fatta ett inköpsbeslut på kanske Smile

tux-svens bild

Jo jag har sett att det finns möss att välja på i blåtandsmenyn.  Så det är kanske sannolikt att det funkar, men som du nämnde - jag tyckte  det var lite klent beslutsunderlag.   Wink

Kan man rentav förutsätta att Logitech-prylar är så generella att de funkar ihop med Linux?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Mina erfarenheter med Logitech-prylar är god, och de är ju väldigt vanliga så jag tror nog att sannolikheten ökar avsevärt Smile Fast jag har inte testat nån BT-pryl förstås. Men det känns ju som att det borde finnas en standard för det där med möss, precis som det gör med BT-headsets, en sån här BT-profil helt enkelt.

frilas bild

Har också mycket god erfarenhet just från Logitech BT-mus. Har funkat klanderfritt i såväl WIN som i olika Linuxdistar. Bara att para ihop och köra. Automatisk återanslutning har också funkat som det ska. Köp!

tux-svens bild

OK, tack för er hjälp.  Nu har jag beställt en svanslös gnagare med blåa tänder!   Smile

---

tux-svens bild

Nu har jag hämtat och installerat musen.  Funkar out of the box som ni trodde.  Smile

Jag valde en blå, precis som min Acer.  Det stod inga måttangivelser på webbsidan, men på förpackningen står det faktiskt "Mouse for Notbooks". Den är alltså gaska liten, precis vad jag hoppades på, och så finns det en förvaringspåse i tyg med åxå.

Helt perfekt, känner mig mycket nöjd.   Laughing out loud

---

leochingkwakes bild

Jag gillar dom små laptopmusarna. Jag har iofs en sladdbunden variant men jag gillar storleken. Dom känns sköna att ha i handen. Vet inte varför egentligen, en större mus är väl kanske mer ergonomisk. Smile

hoths bild

Ja, för profesionellt arbete på heltid så skall man ha en mycket större mus. Handen skall vila bekvämt på musen och du skall kunna högerklicka med pekfingret. Vi hade genomgång av en ergonom, mycket man inte tänkte på som man fick veta då. Kostigt att man inte redan var arbetsskadad... Wink

----
Linux växer snabbast!

leochingkwakes bild

ok, att högerklicka med pekfingret låter avigt. jag har använt mus flitigt genom åren och aldrig fått några problem trots att jag inte tänker på ergonomi. har kanske haft tur? Smile

tux-svens bild

Det ser FULT ut om musen är större än datorn!   Wink

Valet av musstorlek beror på MIN tolkning av minimalism...  Smile

---