Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Gnome startar inte upp

Utförde en sån där automatisk uppdatering. Nu startar inte Gnome upp. Om jag väljer att logga in som vanligt så kommer jag tillbaks till den grafiska inloggningsrutan. Om jag väljer Gnome Failsafe så ser jag desktopen. Start-panelen eller vad den nu kallas bara står och blinkar och det går inte att göra något. Nåt tips?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Var det en stor systemuppdatering (från ex.vis. 9.04 till 9.10) eller en vanlig, liten uppdatering? Har inte varit med om det i 9.10, gjorde precis en uppdatering.

Frågan är om det är någon inställning i Gnome-miljön som blivit galen. En sak man kan testa är att byta namn på mapparna med inställningarna för Gnome, som ligger i din hemkatalog (tror .gconf kanske räcker) och se om det hjälper. Då "nollställs" skrivbordsmiljön. Det får du väl dock göra från en terminal isf.

kopelloss bild

Det var en vanlig, liten uppdatering.

Har testat byta namn på mapparna med inställningar för gnome. Har oxå testat skapa ny användare med kommandot adduser.

Har oxå kört dessa kommandon:
sudo apt-get remove ubuntu-desktop
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Skulle nog behöva ett kommando i stil med sudo i regret last update.

FoHs bild

Om det inte fungerade när du skapade en ny användare känns det som att någon programfil blivit korrupt.

Jag tror inte att det fungerar att ta bort ubuntu-desktop, då det är ett paket som endast är beroende på andra paket. Med andra ord tror jag inte du tar bort Gnome och återinstallerar det med det kommandot (jag har exempelvis inte paketet ubuntu-desktop installerat då jag tagit bort något paket som det paketet beror av). Det är ju lite krångligt det där, exempelvis tror jag du får samma problem om du tar bort gnome-core och gnome-desktop-environment.

Kanske kan det fungera genom att ta bort gnome-session, gnome-panel, gnome-applets och gnome-settings-daemon. Det är väl de större komponenterna.

pingus bild

Eller pröva med att skapa en ny användare (från terminal, "adduser <username>" sedan "passwd <username>" - båda som root eller med sudo beroende på dist,)

Logga in med nya användaren, funkar det beror problemet bara på inställningarna för Gnome.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

krippas bild

Efter varje kernel-update måste jag installera om mitt NVIDIA-kort, har ett geforce gtx 275. Kanske kunde prova med det om du har NVIDIA?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

LAltinells bild

testa sudo apt-get purge ubuntu-desktop. purge går lite mer på djupet än remove.

Smile

FoHs bild

Fast det tar väl ändå inte bort mer än det paket man anger? Eftersom ubuntu-desktop är ett "tomt" paket som bara är beroende av andra så känns det inte som att det kommer ta bort Gnome.

LAltinells bild

Som jag har uppfattat det så tar purge bort config filer och inställningar, vilket remove inte gör. Jag är dock inte helt säker.. Men men får kolla man apt-get nästa gång man sitter på Ubuntu! Smile

FoHs bild

Jojo, men ubuntu-desktop lär inte ha några config-filer eller inställningar, var min poäng :) Beskrivningen av paketet är:

"This package depends on all of the packages in the Ubuntu desktop system"

Jag har det som sagt inte installerat, bland annat för att jag tagit bort f-spot och gnome-games. Det är ett tomt paket som endast beror av andra paket. Det bör inte ta bort Gnome-skrivbordet och följdaktligen löses inte problem genom att ta bort det, resonerar jag.

pingus bild

Dags att kolla systemet lite tycker jag. (Inom parentes kommandon att skriva i text-terminal.)

1) Finns diskutrymme? ("df -h") Är home-partitionen full går det inte logga in grafiskt.

2) Kolla loggarna (tex "tail -50 /var/log/Xorg.0.log" eller "cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE", "sudo tail -50 /var/log/messages" "cat .xsession-errors")

3) Kan du logga in med annan fönsterhanterare, tex kde?

4) Växla till textkonsoll (med <ctrl>+<alt>+<F1> eller så finns inlogg till terminal med som alternativ session vid inloggningsfönster.)
Logga in som vanligt
# sudo init 1
# startx
Inloggad? Felmeddelanden?
(Inte säkert detta funkar alls, tyvärr har de flesta distar slutat använda körnivåer effektivt, dvs finns bara 2 lägen typ "felsäkert" och "fullständigt". Då kan du ta bort uppstart av X, gdm/kdm/xdm i /etc/rc3.d/ och sedan köra "sudo init 3" därefter "startx")

Och jag sitter på Debian Lenny, inte Ubuntu, men tror allt ovan gäller Ubuntu också.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

kopelloss bild

Tack för alla svar! Det har varit mycket lärorikt. Har testat det mesta. Det gick sedan inte ens att installera om Ubuntu från scratch. Då körde jag tester på hårddisken och internminnet. Det visade sej att internminnet i datorn var trasigt. Tog ut den ena 2GB minneskapseln ur datorn i hopp om att ha 50% tur så att säja. Efter detta funkade det att installera om Ubuntu och köra updates utan några som helst problem. Äntligen!