Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

asus eeepc 4g usb 2.0 kompatibel?

hej.

jag undrar om man kan uppdatera eeepc 4g till usb 2.0 eller om det finns något annat sätt.

det finns uttag på sidan märkta 2.0 (3 st)men jag har inte hittat någon inställningsmöjlighet.

tanken var att man skulle kunna använda "dongel".

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

EeePC 4g?  Förstår inte vad du menar.  De heter väl typ 701,900 osv?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

nybörjares bild

de finns också men den här heter märkligt nog så. det kanske är en utrangerad maskin?

en ren surfmaskin, ingen cd/dvd slot alls. 4gb hd.

Det är inte lätt att göra rätt om man inte får göra lite fel.

tux-svens bild

De andra har ingen optisk enhet heller.   Hur stor skärm har den?

Jag tror säkert att det är USB 2.0 på den i alla fall, för såå gammal kan den knappast vara.

---

nybörjares bild

7 tum

tux-svens bild

Den HAR USB 2.0! Här review och länk till specen:  http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-eee-pc-4g-surf.aspx

Här finns manualen:  http://www.retrevo.com/support/Asus-4G-Surf-Laptops-manual/id/23085dj681...

Här är t.ex ett inlägg om mobile dongle för eeepc:n:  http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=43493

Det verkar finnas måånga fler...   Smile

---

nybörjares bild

jag satt o letade i går  och jag fann inga specar om detta så jag tackar för det !!!

nybörjares bild

när vi ändå avhandlar ämnet ... varför är kamerafunktionen avaktiverad ?

kan man aktivera den igen eller funkar den "bara" med windows (i det här fallet ursprungs os, naturligtvis utbytt !!!)

vet inte nu vad det är men det är ngn linux dist.

FoHs bild

Kamerafunktion? Du menar webbkameran eller? Det gäller nog bara att hitta rätt program för att se bilden. Lite svårt att säga när man inte vet vilket operativsystem det är, men om du får igång en terminal kan du nog ta reda på det med kommandot "uname -a" (utan citattecken).

tux-svens bild

Är det ett bästa sättet att få reda på operativet?  När jag kör kommandot blir det:

sven@acer-mint ~ $ uname -a
Linux acer-mint 2.6.31-14-generic #48-Ubuntu SMP Fri Oct 16 14:04:26 UTC 2009 i686 GNU/Linux

Att det råkar stå "mint" överhuvudtaget beror endast på att datorn är döpt till "acer-mint"  Shock

---

FoHs bild

Fast om det är Mint eller Ubuntu spelar ju dock ingen roll i det här fallet, eftersom de är så pass lika blir instruktionerna desamma Smile

Edit: Iofs kan man köra "lsb_release --id --release", om det programmet finns

tux-svens bild

Det gick mycket bättre!  Smile

sven@acer-mint ~ $ lsb_release --id --release
Distributor ID:    LinuxMint
Release:    8

---