Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

libc6 + kernelpanic + segmentation fault

När jag skulle uppgradera libc6 till 2.8 för att jag behövde det till ett annat program råkade jag ut för helvetet på jorden pga min klantighet.

Obetänksam som jag var googlade jag på libc6 2.8 .deb och fick upp en länk till ubuntus repos. Obetänksam som jag var laddade jag ned den och försökte installera den. Det visade sig inget funka pga beroendeproblem.

Sedan googlade jag med specifikt på libc6 .deb till debian och laddade ner libc6_10.deb och försökte installera. då klagade den att den var i konflikt med ubuntulibc8. märkligt tyckte jag och körde en forceinstall utan att tänka mig för.

Sedan fick jag Segmentation fault på allt. Kan inte loggq in i ny tty osv.

Efter omstart får jag en fet kernel panic.

Försökte desperat försöka rädda med rescue mode med en debian skiva men verkar inte finnas något bra alternativ där.

Min fråga är då om mitt system går att rädda? Grejerna jag har sparade där går ju alltid att fixa fram med en liveskiva men själva systemet? Eller är det bara att installera om? =( Hade nämligen konfat rätt mycket, så det skulle kännas otroligt tråkigt att behöva göra allt IGEN.

All hjälp uppskattas!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

forslunds bild

det jag skulle försöka är:

1. Boota en live/rescue-cd av din distro
  2. mounta din root-partition i /mnt/something
  3. chroota in i den chroot (/mnt/something)
  4. ta bort paketet du tvingade in (apt-get purge libc6_10.deb)
  5. installera om det libc som finns i det normala repositoriet (om det nu är ubuntulibc8 eller något annat kan jag inte svara på)

Med lite tur kan det fungera.

I am not a number, I am a free man!