Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Laptop med bra batteritid

jag tar gärna emot tips på inte allt för dyra laptop med mycket bra batteritid (mer än en dags användning). Sen får den ju inte vara långsam så det känns som att slå huvudet i en tegelvägg.

Cirka 14-15 tum.

Tack!

/C

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Hej,

denna fråga återkommer då och då.

Sök så får du se tidigare inlägg.

http://www.linuxportalen.se/search/node/batteritid

Lycka till med inköpet!

FoHs bild

Vad är "mer än en dags användning"? Tänker du konstant igång (12 timmar typ) eller bruksanvändning med väntelägeperioder? Och vad innebär "inte allt för dyr"? :P

Min känsla säger mig att det inte alls är speciellt många datorer (procentuellt sett) som håller för en dags användning, om vi säger bortåt 10 timmar. Och de som gör det brukar väl vara ruskigt dyra.

valdermans bild

Det låter som att du efterfrågar en "gamerlaptop" med 14+ timmars batteritid till lågt pris. Eftersom det vore mindre lyckat och jag skulle vara tvungen att kalla dig någonting elakt (OCD, du vet) om så var fallet, så tänker jag förutsätta att det inte är vad du är ute efter, och istället ge dig lite tips.

HP 5101 kostar runt 4000 spänn inklusive frakt och ska hålla i upp till 9 timmar med 6-cellsbatteriet. Då har den dessutom en 7200 RPM hårddisk, så du kan nog få ut ytterligare en genom att byta ut den mot en 5400 RPM eller en bra SSD. Har precis själv beställd en sån (väntar till nästa generation Intelchipsets med att bränna $$$ på en ny ThinkPad,) och tänkte skriva lite om den ifall jag gillar den. Den har dock en Atom N280 under skalet, vilket gör att du inte vill spela på den. Men så är väl få människor så... speciella att de köper en laptop att spela spel på.

Sony Vaio X-serien har, med det utökade batteriet, över 15 timmars batteritid, vilket är ganska extremt. Den presterar i klass med HP 5101, men kommer att fungera dåligt med Linux eftersom grafikkretsen är Intel GMA 500, som inte har ordentligt driverstöd på Linux (och kanske aldrig kommer att få.) Kostar gör den också; 19 000 spänn om du ska ha extrabatteriet med.

Lenovo ThinkPad X200s har också rätt respektabel batteritid - 12½ timme specifierad sådan med 9-cellsbatteriet - och presterar betydligt bättre än de andra två jag nämnt eftersom den kommer med Core 2 Duo SU9400 eller SL9400. Dock kostar den därefter; runt 25 000 om du vill köpa den i Sverige, eller runt 15 000 (inkl. frakt, moms, tull, etc.) om du vill anlita ett företag som http://www.shipito.com/ för att köpa från Lenovos webbplats och skicka hem den till dig.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

bittins bild

/me tror på Thinkpad

clfns bild

Håller väl med om att det var lite fattigt på kravspec.

Jag vill inte ha en atomprocessor, utan en "riktig".

Har tittat lite på Samsung X420 med Intel® Core™ 2 Duo Processor SU7300 (1,30 GHz, 800 MHz, 3 MB).
Någon som har erfarenheter av den, den är slö va? Därav den fina batteritiden.

http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/notebook/laptop/...

Datorn kommer att användas för att surfa och skriva på. Inget revolutionerande under solen alltså.

Thinkpad är fruktansvärt dyra, jag tänker mig 6000 - 8000 kr.

/C

valdermans bild

Om du bara ska surfa och skriva på den, vad ska du då med en Core 2 till? Särskilt de nya flerkärniga Atomprocessorerna borde passa alldeles utmärkt.

Dina krav står i direkt konflikt med varandra; du kan inte få en processor som är både högpresterande och strömsnål, speciellt inte om den ska vara billig också.

--

tux-svens bild

valderman har helt rätt anser jag. Shock

Själv har jag en Acer Aspire med Intel Atom N270, 1.6 GHz och 2 kärnor.   Den duger alldeles utmärkt att använda för att skriva och surfa.  Om du däremot tänker kompilera stora filer och göra avancerade bildbehandligar kanske den inte räcker till...men det jag har inte provat.   Laughing out loud

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

valdermans bild

Jag vill inflika att Atom N270, i likhet med N280, inte har två kärnor, men den har HyperThreading vilket kombinerat med Atomens långa pipeline ger en ganska rejäl prestandaförbättring. Dock inte lika mycket som två kärnor hade gett.

Men jag håller med helt och hållet; skaffade nyligen en HP 5101 med en Atom N280, och den spelar 720p HD-film, kör OpenOffice, ZSNES, Firefox och Flash utan problem. Att kompilera lättare saker är heller inget problem, men ska man sitta och utveckla större saker vill man allt ha något lite snabbare.

--

tux-svens bild

Vad gäller Atom N 270:

Om jag kollar på Linux systemövervakare står det processor 1 och processor 2. Processorernas last visas i 2 separata kurvor..

Detta tolkar jag som två kärnor - eller?

---

valdermans bild

Det HyperThreading gör är att låta två instruktioner utföras samtidigt på samma kärna. Detta sker genom att man utnyttjar det faktum att processorn normalt sett inte alltid använder vissa delar och att dessa delar då kan användas till nånting annat. För att program och operativsystem ska kunna dra nytta av detta utan att behöva veta nånting speciellt om processorn så säger processorn till OS:et "kolla, jag har två kärnor!" när det i själva verket är HT som jobbar

Wikipediaartikeln förklarar mycket bättre än jag gör. Den svenska artikeln är tyvärr, i vanlig ordning, riktigt dålig och innehåller en del direkt felaktig information, så läs inte den.

--

tux-svens bild

OK, det betyder att både OS:et och jag får känna oss förda bakom ljuset av denna konstruktion....   Wink

Det funkar i alla fall väldigt bra!

---

fredentofts bild

Även hyper-threading listas på detta sätt, kollar du innehållet i /proc/cpuinfo så ser du physisk core-id också.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

Man lär så länge man lever, alltså lever jag fortfarande!  Laughing out loud

cpucores =1   

---

clfns bild

För att jag har redan en Dell Mini 10v med Atom N270 och det är det segaste jag någonsin har satt mina fingrar vid.

valdermans bild

Vad använder du den till, och är du säker på att det är processorn och inte en seg hårddisk eller för lite minne som är flaskhalsen? Jag bytte ut hårddisken i min HP Mini 5101 mot en SSD från Intel, tryckte i en tvågigs minnesmodul istället för den engigare som följde med och installerade Debian (med xmonad och xcompmgr) på den, och den burken går som sagt som ett jehu (relativt sett.)

--

clfns bild

Nej, jag är inte säker på att det är processorn, jag antog. Den har bara 1 gb minne vilket säkert inte bidrar till det bättre.

Nya datorn ska köra windows 7, det bidrar också till att jag vill ha en core 2.

tux-svens bild

Vad kör du för Linux på den?   Det är stor skillnad mellan vilket skrivbordssystem du har och vilken generation av Linuxkärnan du använder.  T.ex Mint 7 Gnome var betydligt segare på eeePC 900 än vad Mint 8 Gnome är. 2.6.31 kärnan verkar mycket snabbare.

Jag skulle gissa att det beror på att Intel-folket varit med och optimerat kompilatorn för den senare kärnan...

---