Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Gentoo/Exton

Hejsan! Jag blev så glad för denna senaste Dist med en toutch av både Gentoo och Exton..brände på dvd..och skulle installera..fick rätt på att först loggin med User och Lösen Stocksund..men sen så blev det tvärstopp,för då vill install att jag skriver in något efter namnet + några tecken Gentoo_  vad ska jag skriva eller göra för att få installerat den ,,,hoppas någon förstår vad  och var jag menar ..innan själva installationen..Tack på förhand Laughing out loud

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Exton brukar ha bra instruktioner på http://linux.exton.net

extons bild

V g läs HÄR under rubriken Att tänka på vid en hårddiskinstallation.

Nu verkar det som om du försöker installera utan att köra skivan live först. Gör inte det, utan starta upp systemet från skivan först och kontrollera att allt fungerar. Sedan startar du installationsprogrammet i KDE genom att klicka på panelikonen "Installera Toorox-Exton".

LINUX.EXTON.NET

pettiss bild

Tack för snabbt svar,men jag har inte ens kommit så långt med install..Har bara kommit till precis när skivan startar upp..när hela disten söker hdd,grafik,ljud  Då får jag upp logg in (user) och Lösen (stocksund) sen kommer det fram Gentoo i rött..och det är där som disten vill jag ska fylla inågot mer,så det är precis i början av skiv" uppstarten..kommer liksom inte in i för att kunna installera själva Toorox-Exton..Kan tyvärr inte ta en skärmdump på detta Sad

extons bild

Om du inte loggas in automatiskt i KDE som användaren user så har autokonfigureringen av X misslyckats. Det ska "normalt" inte hända, men om du har någon ovanlig hårdvara så...

Att du "ser Gentoo i rött" betyder att du hamnat i konsolläge.

V g läs under rubriken Problem med autokonfigureringen av X på denna sida om hur saken ska åtgärdas.

LINUX.EXTON.NET

pettiss bild

Tack nu har jag kommit en bit på vägen..men jag har aldrig skrivit kommando,så undrar om jag ska SKRIVA  1) också och om jag loggar in som user använda sudo framför och om det ska vara mellan slag mellan och efter varann eller punkt 1-3 på varsin rad s.k ...efter svar på detta så ska jag nog fixa det Smile

extons bild

Om du loggar in som root så skriver du nedanstående tre kommandon i tur och ordning

X    -configure 
mv   /root/xorg.conf.new    /etc/X11/xorg.conf 
startx

Om du loggar in som user så skriver du nedanstående tre kommandon i tur och ordning

sudo   X    -configure 
sudo   mv   /root/xorg.conf.new    /etc/X11/xorg.conf 
startx

(Efter respektive kommando trycker du ENTER).

LINUX.EXTON.NET

pettiss bild

Verkligen Stort Tack...nu vet jag kommer lyckas ..har liksom "standar" dator med vanligaste Hårdvara i..Ska bli spännande pröva denna dist..på en dator jag använder som test dator..Har tidigare kört Ubuntu..och nu senast Linux Mint8..och den e sä lätt använda..så tyckte denna dist Gentoo/Exton kunde vara en lagom utmaning för mej .tom min sambo kör Linux Mint8..och hon kan inte mycket om datorer och op system..alltså En bra nybörjar dist att rekomendera..Dina Dist:ar verkar spännande kan du tro(och bra) Smile Tack än en gång Wink

bittins bild

Förstör det inte hela känslan med Gentoo då man inte behöver kompilera själv?

extons bild

Känsla och känsla... Toorox/Toorox-Exton är helt kompatibel med Gentoo så du kan installera program "The Gentoo Way" om du vill. Även vid användningen av programhanteraren Portato kompileras vissa program. (Kanske rentav de flesta).

Om du med "inte behöver kompilera själv" menar själva installationen till hårddisk så är ju Toorox/Toorox-Exton (samt Sabayon/EXTON-BAY och exGENT) ett alternativ för dom som av olika skäl inte vill installera Gentoo på "vanligt" sätt. Det är ju som bekant minst sagt tidskrävande och många gånger heller inte helt lätt att genomföra en traditionell Gentoo-installation.

LINUX.EXTON.NET