Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

instalera Webcamera i Ubuntu??

Hej

Har precis börjat med Ubuntu från Windows. Jag har en ny Webkamera CE 38-3273 från Clas Ohlsson, den funkar bra i Windows men hur installerar men den i Ubuntu? Drivrutinerna är ju för Windows......

Undrar om nån vet nåt, gärna på lite enklare nivå.....

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Kan du öppna ett terminalfönster och skriva lsusb och kolla om det kommer upp nån info om kameran? Plugga in kameran först dock.

Program -> Tillbehör -> Terminal

FoHs bild

Har du testat om den fungerar? :) För det mesta brukar du inte behöva installera drivrutiner i Linux, de finns med från början i kärnan. Plugga in kameran och installera programmet Cheese (via Ubuntu Software Central eller Synaptic) för att testa om den fungerar. Cheese är ett program för webkameror.

Hammerstixxs bild

Hej

Isusb förstod inte Terminalen, men jag hittade Cheese och tog hem det och på en sekund så funkar den Perfekt!! Och jag provade samma på min lilla bärbara, som har en inbyggd webcam i skärmen, där funkade det också!

Tackar så mycket!

FoHs bild

Som sagt finns det oftast drivrutiner med, det gäller bara att veta vilket program man ska använda för att få tillgång till hårdvaran :) För övrigt är det LSUSB (fast med små bokstäver).

Hammerstixxs bild

Aha!

LSUSB     kan det betyda List USB?

Jag provade och vips listas alla usb-portar och kameran är där. byter jag mot scannern står den med och t o m alla siffrorna Hewlett Packard ScanJet 4890

Suveränt!     Smile

FoHs bild

Det är förmodligen vad LS i kommandot står för, ja :) Det finns fler kommandon med ls i namnet, exempelvis:

• ls (listar filerna i katalogen du står i, motsvarigheten till dir i Windows)
  • lspci (listar pci-enheter)
  • lsmod (listar moduler/drivrutiner inladdade i kärnan)

andys bild

Klistra in raden som visar din kamera...låter intressant eftersom den går lätt att få tag på via clas i sjön.

FoHs bild

Om du är intresserad av att köpa så är det denna (artikelnumret står i huvudinlägget): 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146119961

Hammerstixxs bild

Tyvärr funkar inte ctrl+c / v i Terminalen, förstår absolut inte varför??????

Men jag skriver av:

Pixart Imaging Inc.

Kameran har inget märke, men modellen är CE 38-3273 o kostade 179 kr på ClasOhlsson

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146119961     (här kunde jag klistra in   Smile)

behövde en ny eftersom den gamla inte funkar i W7, de har slutat göra drivrutiner, va en fin kamera annars. Känns lite (driv-)ruttet måste jag säga    Smile

Jösses vad den listar saker nu, lspci kom ju hur mycket som helst, men jag har bara 2 pci-slots på moderkortet, för ljudkort osv.....måste innebära åt mer tror jag

FoHs bild

Det är Gnome Terminal som inte känner av Ctrl+V / C, det använder sig av Shift+Ctrl+V / C. Fråga mig inte varför :) Du kan även använda musen och högerklicka och välja Kopiera eller Klistra in.

Det finns många andra komponenter som kan vara anslutna på pci-portar tror jag, bara det att de är fasta sådana. Likadant med USB-enheter. Exempelvis är webcamen i min laptop ansluten via USB, trots att den sitter i skärmen.

fredentofts bild

En väldigt trolig anledning att inte använda Ctrl+c för urkilpp i terminalen är att det är en avbrottssignal i de allra flesta terminalprogram.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Jo, det påpekades i en annan tråd, och det borde jag givetvis tänkt på :) Det brukar man ju använda.

leochingkwakes bild

Istället för att kopiera direkt från terminalfönstret så kan du skriva utskriften till fil;

lsusb > lsusb.txt

lspci > lspci.txt

dmesg > dmesg.txt

Då får man det i en textfil som du kan öppna i en texteditor. Borde underlätta lite... Smile

FoHs bild

Gäller att man står i hemkatalogen då, eller skickar den till /tmp. Annars saknas skrivrättigheter.

leochingkwakes bild

Jo, men när man startar terminalen så brukar man ju hamna i hemkatalogen.

FoHs bild

Japp, påpekade det bara därför att jag (i en annan tråd) påpekade att ls-kommandona inte påverkar filsystemet och att det därför inte spelade någon roll var man står. Det blir ju en annan femma om man ska skriva till fil.

leochingkwakes bild

Det är alltid bättre att säga för mycket än för lite och nu har förhoppningsvis några lärt sig lite mer Wink

Hammerstixxs bild

Det har du helt rätt i, korta tips funkar på dom som är insatta, för att mycket är underförstått. Är man nybörjare är inget självklart. Terminaler är helt nytt för mig, men det kommer.....Smile

Jag provade lsusb > lsusb.txt men det hände ingenting, markören flytta ned en rad bara.....Sad

Ja öppna terminalen från scratch så jag antar att jag måste stå i hemkatalogen

Vad ska man göra sen då?

leochingkwakes bild

Skall inte hända mer just i den processen.

Skriv gedit lsusb.txt sen..

FoHs bild

Eller öppna hemkatalogen i Nautilus och dubbelklicka på lsusb.txt Smile

Hammerstixxs bild

Ja då öppnas ett fönster med en enkel text-redigerare.

Det funkade, men jag glömde .txt första gången. Nu blev det bra, båda sätten. Smile

FoHs bild

Funkar för mig. Skriver exakt så här:

martin@foh:~$ lsusb > lsusb.txt
martin@foh:~$ gedit lsusb.txt

Innehållet i filen ska alltså vara detsamma som det du får i terminalen när du kör lsusb. Något åt det här hållet:

Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 002: ID 04d9:0461 Holtek Semiconductor, Inc.
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 003: ID 046d:c318 Logitech, Inc.
Bus 003 Device 002: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Hammerstixxs bild

Japp så är det!

Missade .txt andra raden! Nu funkar det!

Hammerstixxs bild

vad är dmesg?

Fick hur mycket text som helst i terminalen när jag gjorde så. Listar den allting i hela datorn eller vad?

FoHs bild

"dmesg is used to examine or control the kernel ring buffer."

På svenska kan man väl säga att det är någon slags logg över vad som händer i datorn. Om du exempelvis pluggar in ett usb-minne så kommer det finnas vissa meddelanden i dmesg som talar om vad som hänt.

Hammerstixxs bild

Jaha, alltså en logg som ka nanvändas vid felsökning, exempel "först är usb-porten tom, sen kommer en kamera, sen är den tom igen, så kommer en skrivare med ett fel o sen kommer kameran på en annan port o då kraschar det pga det tidigare felet"

Så kan man spåra vad som hänt alltså?

FoHs bild

Den kan helt klart användas för felsökning, det dyker upp en del matnyttig information där. Dock kanske andra loggar är lite utförligare, allt dyker inte upp i dmesg.

andys bild

Det finns många bra ls kommandon tx lsusb lspcmcia lspci lscpu.

Om man inte vet hela kommandot så skriv det första bokstäverna ls tryck sedan på tab 2 ggr då listas alla komandon som börjar på ls.

andy@dunderburken:~$ ls
ls           lscpu        lsmod        lspcmcia     lsusb       
lsattr       lshal        lsof         lspgpot     
lsb_release  lshw         lspci        lss16toppm  

frilas bild

Installerade - startade - fungerade Big smile

Chicony USB 2 Camera.