Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

LÖST Snabbstartad Dualboot?

Hej. Jag är nybörjare vad gäller Linux men skulle vilja ha råd om en snabbstartad dual boot dist istället för mitt W7HP när jag bara skall surfa eller strömma film eller svtplay.

Har tidigare provat Linux MInt 7 & uppskattat det men måhända finns det mindre mer snabbsstartade distar för mitt behov?

Jag har en HP dv6-1220so med Intel Pentium Dual Core T4200, 4GB intern minne & ATI Mobility Radeon HD 45

30. Vore praktiskt om disten stöder alla drivrutiner från start.

Tacksam för nybörjarsvar.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

b-berskis bild

Hejsan!

Kolla in xpud. Ett mini linuxsystem som startar upp på 10 sekunder.
http://xpud.org/

Mvh B-Berski

1Newbes bild

Hej & tack för snabt svar!

Har provat xPUD 0.9.2 med blandade kännslor. Visst snyggt rent & snabbt men naturligtvis har jag Broadcom nätverkskort så jag fick problem med min trådlösa anslutning.

Såg på Known Issues" Some Broadcom BCM43XX chip needs firmware, you can pre-download it by using get_b43_firmware script" Tyvärr lyckades jag inte ladda ned skriptet från hemsidan med Firefox 3.6? Konstigast av allt var att jag kunde se grannnät men ej mitt eget. Har satt tillbaks broadcast ESSID på routern men det hjälpte inte?

Har även fundering på uppstarten. När datorn går i gång får jag först njuta av en HP logga i knappt 10sek. Skall det ta så lång tid på en modern notebook?

Sen får jag 2 val W7 eller xPUD. Om jag inte väljer något startar W7 efter ytterliggare 20 sek. Kan man ändra detta? Skulle hellst vilja att datorn startade xPUD av sig själv efter högst 5 sek så kunde jag aktivt välja W7 de gånger jag inte bara skall surfa.

När jag väljer xPUD kommer ytterligare fler val. Enkel & mer funktionsrik xPUD. Kan man inte få datorn att automatiskt starta den funktionsrika xPUD när jag bara trycker på strömbrytaren?

Även om xPUD startar snabbt & fungerar snabbt efter alla val så försvann lite av poängen med dualboot för mig. Jag önskar ett Linux som startar snabbt automatiskt om jag inte gör något aktivt val.

Många tack!

1Newbe

FoHs bild
  1. Ser du nätverk bör kortet fungera, kan det eventuellt söka på fel kanaler?
  2. På vissa datorer tar det så lång tid. Du kan ha tur och minska tiden loggan syns (då den kör det sk Power On Self Test) genom några val i BIOS.
  3. Du kan ändra den första bootmenyns timeout från Windows (antar att det är Windows bootmeny). Det gör du från Control Panel -> System -> Advanced system settings -> fliken Advanced -> knappen Settings under "Startup and Recovery" -> ändra tiden som operativsystemen visas
  4. Jag vill minnas att xPUD är baserat på Ubuntu/Debian och i så fall bör du kunna ändra timout (eller helt enkelt ta bort menyn helt och hållet) genom att ändra filen /boot/grub/menu.conf när du startat xPUD.

1Newbes bild

Tack för konkret svar. Är ej i närhet av datorn denna vecka.

Skall testa 2-4 när jag kommer hem.

Måste ställa följdfråga på 1? Min router sänder på kanal 12 då jag är ensam på den, de flesta grannar använder 6, 1 eller 11.

Hur får jag broadcom att söka på kanal 12 i xPUD? Fugerar automatiskt i W7.

Vore skönt om snabbstart alternativet var trådlöst.

Många tack!

1Newbe

FoHs bild

Det är inte nödvändigtvis så att kanal 12 är bäst, bara för att andra inte sänder på den. Anledningen till att 1, 6 och 11 används är just för att störningar ska minskas då de ligger långt ifrån varandra (dvs kanal 1 är helt fri från kanal 6, och kanal 6 helt fri från 11). Kanal 12 går ju effektivt in i kanal 11, så jag vet inte hur mycket du tjänar på det.

Det KAN vara så att broadcom-drivaren (som förmodligen är stängd källkod) kanske inte scannar av kanal 12 över huvud taget. USA använder ju bara upp till kanal 11, och de flesta drivrutiner kommer med 1-11 och sedan får man skicka med en parameter till drivrutinen om man ska kunna använda sig av kanal 12 och 13. Huruvida Broadcom-drivaren i Linux stödjer detta vet jag inte (har googlat lite utan lycka).

Vore jag du skulle jag ändra routern till kanal 11 istället. Funkar det bra med 12 bör det gå bra med 11 också, de överlappar ju som sagt väldigt mycket. Sen tror jag de allra flesta routers kommer med kanal 6 förvalt, så 11 torde ju vara bättre än det iaf.

1Newbes bild

Hej nu fungerar xPUD med trådlöst! Startar snabbt och fungerar fint. Härligt med snabbstartläge!

Har ett problem nu som jag ej löst. Backupfunktionen i xPUD 0.9.2 får jag ej att fungera. Varje gång jag startar om måste jag byta från amerikansk engelska till svenska samt skriva in lösenord till det trådlösa nätet.

Det finns ett backupaleternativ i inställnings menyn som bekräftar att det sparats men vid nästa start får jag ändå börja om? Även vid avstängningsmenyn kan man klicka i backup men då kommer en fråga om var (mnt/sda1 -mnt/sda4). Oavsett vilken jag väljer får jag felmeddelandet " Please set directory for backup". Någon som vet hur man får detta att fungera?

Många tack!

1Newbe

FoHs bild

Jag hade också problem med det när jag testade. Det är väl något som förhoppningsvis fixas till i framtida versioner. Jag är osäker på hur man kan gå vidare med att ändra i systemet själv, och spara detta.

b-berskis bild

Hej Ba!
Jag kör enbart linux och då ser min grub ut för xpud så här.

title MiniSystem
root (hd0,4)
kernel /Xpud/bzImage noisapnp lang=se kmap=sv-latin1 quiet
Då får man svenskt tangentbord och svenska tecken.

Det verkar vara  problem i backupen i 9.2 version.
http://groups.google.com/group/pud-linux/browse_thread/thread/bcec175d66...

Mvh B-Berski

Kristians bild

Sätt datorn i viloläge Smile Snabbare start än så får du nog inte. Min bärbara Mac har inte varit omstartad på en månad

---------------------------------------

extons bild

Själv kör jag helst Xpud från en USB-sticka. Om du/ni vill göra likadant ska du/ni hämta Unetbootin-xpud. Om man dessutom vill köra Xpud på svenska bör man installera Xpud på USB-stickan från ISO-filen xpud-0.9.2.iso. När man väl har systemet på USB-stickan kan man redigera filen syslinux.cfg (i roten på stickan) så att den får nedanstående innehåll.

default vesamenu.c32
prompt 0
menu title Xpud-0.9.2
timeout 100

label ubnentry0
menu label Svenska
kernel /boot/xpud
append /opt/media lang=se kmap=se

label ubnentry2
menu label English
kernel /boot/xpud
append /opt/media lang=en kmap=us

LINUX.EXTON.NET

1Newbes bild

Hej. Tröttnade på xPUD 0.9.2 och kör nog det vid senare stabilare version. Fick aldrig backupfunktionen att fungera, hade problem med ljud när jag streamade, Firefox uppdaterade sig varje gång och osv...

Eftersom jag är nybörjare och ej så duktig på manuella inställningar av startfiler valde jag istället Mint 8. Startar på 30 sek isf W7 2 min så jag är rätt nöjd ändå.

Tack för all hjälp! Smile

Många tack!

1Newbe