Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad menas med apt-get?

Hej

Som ni förstår är jag ny på Ubuntu, kört Windows innan. Jag har utfört en hel del kommandon i Terminalen och det har lyckats (för det mesta). Vissa ord fattar jag, som att Sudo är Super User DO, för att få behörighet som admin i Windows.

Install, Update, etc säger väl sig självt, men vad betyder Apt-get som man skriver hela tiden?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

APT står för Advanced Packaging Tool. Get är givetvis hämta/skaffa. apt-get är ett kommando som utvecklarna valt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Packaging_Tool

zxspectrums bild

Något som jag undrat över är denna frasen:

apt-get remove

Om nu get är hämta så stämmer det föga in i sammanhanget när man skriver remove efter.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om

Kristians bild

Sant Wink

Det heter Windows men jag har aldrig sett några gardiner i detta OS.  Helt uppåt väggarna....

---------------------------------------

hoths bild

Och man använder Start för att stänga av. Sicket OS... O-)

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

apt-get är helt enkelt ett program som hämtar och installerar .deb-filer från paketförrådet. Konceptet med paketförråd är något som du inte känner igen från Windows, och det är helt enkelt ett arkiv med program av alla de sorter. Detta är det vanligaste sätt som man installerar program på i åtminstone Debian-baserade distributioner som Ubuntu. Andra distributioner som inte bygger på Debian har andra program (ex.vis. yum).

apt-get är för terminalen, medan Synaptic är den grafiska motsvarigheten (finns under Administration). Numera finns även en enklare pakethanterare i form av Ubuntu Software Central.

Observera för övrigt att man i Linux gör skillnad på stora och små bokstäver i kommandon.

Hammerstixxs bild

Aha, då förstår jag lite bättre. Så det finns alltså tre sätt att hämta samma program, Terminalen, Programcentralen och Synaptic?

Fast Synaptic är ju lite svåröverskådligt då listan är helt enorm, tycker jag, även om det är alfabetisk ordning måsten man nog veta vad man letar efter, i Program centralen kan man ju spåna runt lite på jakt efter nåt intressant.

Paketförrådet, är det nån server nånstans där de lägger upp massa extra program för nedladdning, sådana som inte är så nödvändiga att de följer med från början?

FoHs bild

Exakt. Syftet med Programcentralen är just precis att avhjälpa det problem du beskriver. Synaptic är lite mer professionellt och detaljerat, vilket kan vara bra att ha ibland också :) De flesta program i Linux har en kommandorads-motsvarighet, för Synaptic är det apt-get helt enkelt.

Precis alla komponenter som utgör det Ubuntu du har installerat har ett paket i Paketförrådet. Det är alltså inte bara extra program, utan samtliga program som kommer med från början. Du kan exempelvis med Synaptic se precis alla komponenter som utgör systemet (tryck på knappen Status och därefter Installerade). Om du exempelvis vill installera programmet Blender för att pyssla med 3D-modellering behöver du i Ubuntu bara starta en pakethanterare och installera det därifrån, medan du i Windows skulle behöva besöka blender.org, ladda hem .exe-filen och installera. Samma gäller om du vill installera FTP-klienten FileZilla, Super Nintendo-emulatorn ZSNES osv osv. Du fattar vitsen, det är mycket enklare i Ubuntu/Linux än i Windows Smile

Hammerstixxs bild

Ja, dom sakerna är ju superlätta, tack o lov. Det är när man stöter på vissa komplicerade saker som jag går bet, som till exempel det här i förrgår; Office i Linux.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=844309

Fråga mig inte varför, "it seemed like a good idea at that time" men hur som helst gav jag upp inför den enorma utmaningen att ta hem Wine, det kommer ju i hur många obegripliga steg som helst!!!!!!

Jag kör naturligvis på OpenOffice i fortsättningen, men det kan ju vara bra att kunna ta hem Wine om man måste ha nåt annat program!

Finns tex nån motsvarighet till Adobe Premiere Pro, halvproffessionell videoredigering hos Ubuntu?

FoHs bild

Om du vill ha Wine så bör du veta att det i just denna version av Ubuntu (9.10) finns två versioner med. Du bör installera den senaste versionen, som heter wine-1.2. Sök efter Wine i Synaptic så hittar du båda, och ser vilken version som är vilken.

För halvprofessionell videoredigering finns det en del fria alternativ, men det är väl ett område som kanske är lite eftersatt på Linux. Att mäta sig med Adobe och deras produkter är väl lite svårt kanske. Jag skrev dock nyligen om ett ganska nytt projekt som kommit en bit på väg:

http://www.linuxportalen.se/blogs/foh/2010/01/11/ny-videoredigerare-till...

Det är alltså instruktionerna på denna sida du ska följa för att installera i 9.10:

http://www.openshotvideo.com/2008/04/ppa-instructions.html

Det består av de tre kommandona i den grå rutan, kopiera och kör dom en efter en Smile

Det finns dock fler alternativ, men testa gärna OpenShot först!

Hammerstixxs bild

Det gick ju lysande att ta hem Openshot med Terminalen som du sa! Det är hemma och jag öppnat o tittat lite bara.

Men Terminalen förbryllar mig: Först av allt, funktionen ctrl+c    till ctrl + v funkar inte i Terminalen, jag kan klistra sudo apt-get överallt i datorn utom i Terminalen. Måste skriva av allt för hand med risk för småfel. Vad är felet?

Jag fick hem programmet perfekt, men vad gjorde jag egentligen?

sudo add-apt-repository ppa:jonoomph/openshot-edge     Vad händer här?
sudo apt-get update vad är det jag uppdaterar? Varför updaterar man det här kommandot så ofta i så många situationer?
sudo apt-get install openshot openshot-docs Var det nu det kom hem o packades upp? Varför kom det inte på en gång? Varför stannar det halvvägs o ber mig trycka Ja för att fortsätta? Jag kollade Wine också i Synaptic, men det finns ju massor, vissa heter ju 1.2, ok, men de heter ju också gecko, dev, dkg, osv. Vad ska man ta hem? Lite förvirrande.....

Hammerstixxs bild

Herregud vad texten hamna utanför rutan, My God, what have i done???

Sista meningarna längst ut handlar om Wine........sorry

FoHs bild

Ja, varför det inte går att kopiera och klistra in med tangentbordsgenvägarna vet jag inte riktigt. Själv brukar jag använda musen för detta, dvs högerklicka och välja klistra in (eller kopiera markerad text). Så du behöver inte skriva in allt själv Smile Kan väl vara läge att nämna att kommandon, filnamn och katalognamn fungerar med autocomplete-funktion, dvs om du börjar skriva några bokstäver och trycker på Tab så gissar terminalen vad det är du vill skriva så långt det är möjligt.

Första raden lägger till ett extra paketförråd bland paketkällorna (dvs listorna över paketförråd, var man kan hämta saker och ting ifrån). Så vitt jag förstått är det ett nytt och smidigare sätt att lägga till extra paketförråd som man börjat använda från och med version 9.10.

Andra raden uppdaterar listorna över paket, vilket krävs eftersom du precis lagt till ett nytt förråd.

Sista raden installerar helt enkelt Openshot och dess dokumentation, som nu dykt upp i listorna över paket. Den laddar helt enkelt hem två deb-paket med innehållet och installerar dem. Varför den stannar och frågar om något vet jag inte, kommer du ihåg vad det stod?

Angående Wine exempelvis, så gäller tumregeln att ju enklare namn desto troligare är det att det är huvudpaketet (paket med -dev och -dbg är till för utvecklare, eller om du ska kompilera något själv). När du markerar wine1.2 så kommer även wine1.2-gecko att installeras. Det fungerar nämligen så på Linuxsystem att man delar upp komponenter i sina beståndsdelar, och därför finns det väldigt mycket paket som kan te sig konstiga. Men pakethanterarna och paketdatabasen har koll på vilka de sk paketberoendena är, dvs eftersom wine1.2 även behöver paketet wine1.2-gecko för att fungera så kommer det paketet att markeras för installation också. Det hela sköts automatiskt, så du kan förlita dig på att om du installerar huvudpaketet får du med dig alla paket du behöver.

Anledningen till att man delar upp det på detta sätt är väl kanske just eftersom man har dessa paketförråd och det därför blir ganska enkelt att ändå få med sig alla komponenter som behövs. Fördelen kan illustreras med mediaspelarna VLC och Mplayer som båda använder sig av biblioteket ffmpeg för att avkoda video. Laddar du ned mediaspelarna i Windows får du förmodligen med dig ett ffmpeg-bibliotek med vardera installation, och då tar det upp dubbelt så mycket utrymme på hårddisken. I Ubuntu skulle de båda spelarna använda sig av samma ffmpeg-bibliotek som även det installerats från paketförrådet.

Mycket text blev det nu, men kort och gott kan man säga att en Linuxinstallation inte växer alls lika fort över tid som en Windowsinstallation, när du installerar mer och mer program Smile

Hammerstixxs bild

Ja, men mycket förklarande text är bara bra tycker jag, nu verkar det mycket klarare än om det bara skulle svarat i stil med "prova  x<fzfemtioelva)-%&"    sånt blir man ju bara än mer förvirrad över.....Smile

Jag prova högerklicka på musen i Terminalen, då funkar det bra!!! Bara snabbkommandon tycks inte gå i Terminalen. Såg även att autocomplete funkar när tillräckligt många bokstäver är skrivna! Suveränt!

Det här extraförrådet som läggs till i paketkällorna, var kommer det ifrån? Var ligger källorna förresten, är det spritt på massa servrar nånstans eller en central, och så tar man tid det här extra paketförrådet?

Wine hittade jag i Programcentralen, där fanns bara en stabil och en Beta-version, men jag var nyfiken och tog den från Synaptic. Precis som du sa, jag klickade på kortaste namnet och den markerade 4 till paket, däribland gecko + att den avinstallerade ett gammalt gecko från den misslyckade installationen häromdagen. Perfect!

Jo, det har hänt flera gånger att Terminalen stannar halvvägs och säger nåt i stil med "för att fortsätta så kommer det att ta upp / krävas 30 MB utrymme. Tryck J eller N för att fortsätta. Klart jag vill fortsätta, ingen idé att plocka hem ett program halvvägs, eller hur? Klart om det skulle visa sig ta upp 50 GB eller så förstås vill man ju bli underrättad, men det är ju kanske inte så vanligt, oftast är det ju småprogram vi tar hem på några MB

FoHs bild

Själva huvudförrådet ligger på olika servrar, men då handlar det om sk speglar. Finns ett flertal på servrar hos olika lärosäten i Sverige tex. Fast jag tror samtliga sådana här personliga paketförråd (PPA på engelska, Personal Package Archive) går via Canonicals Launchpad: https://launchpad.net/

En annan populär tjänst är sidan getdeb.net. Där kan du få tag i de senaste versionerna av somliga program, som användare kompilerat själva och gjort till ett .deb-paket för enkel installation. Det kan vara värt att kolla upp om man skulle vilja ha den absolut senaste versionen av något. Det centrala paketförrådet uppdatera inte program (i regel) med större versionsförändringar, utan bara om det är buggfixar och sådant.

Beta-versionen i Programcentralen verkar vara samma som wine1.2 i Synaptic. Jag brukar aldrig använda Programcentralen då jag är van vid Synaptic. Installerar man via Programcentralen så ser man inte heller vilka andra paket som installeras, utan det sker helt osynligt. Personligen gillar jag det inte, jag vill gärna ha koll på vad som installeras. Men för nybörjaren kanske det bara är förvirrande.

Frågan du får i terminalen är den som dyker upp INNAN den börjar ladda hem paket. Efter att du angett kommandot "sudo apt-get install paketnamn" så kontrollerar apt-get olika beroenden, och så kanske den upptäcker att du behöver installera 10 andra paket också. Då räknar den ut hur mycket data som behöver laddas hem, samt hur mycket plats det kommer ta på hårddisken när det väl är installerat, och så frågar den om du vill fortsätta med installationen. Svarar du nej så kommer inget att laddas ned eller installeras.

Hammerstixxs bild

Aha

Jo, det är klart att för nybörjaren är det ju enkelt att förstå i Programcentralen att jag tar hem Wine. Punkt slut. I Synaptiv skulle jag bara fått panik när den auto-markerar 4 andra och deletar ett, så hade man väl i ren desperation börjat avmarkera saker och så funkar inget och man tycker bara det är omöjligt allting, men nu förstår jag ju hur det hänger ihop så jag kanske kan börja använda Synaptic snart då också.

Jag var precis i Synaptic nu o kunde rensa ut gamla saker, alltså misslyckade hämtningar som inte var aktuella längre och en Google Desktop för linux som inte blev så bra (grå sidebar ist för genomskinlig som i windows)

Google desktop fanns inte i Programcentralen under rubriken installerade program, fast jag hade ju installerat de fast från webben....

I windows kan man ju klicka i programmenyn så finns ju Uninstall där , men här är det alltså Synaptic som är för att lägga till eller ta bort brogram

Verkar vara bra när man väl har lärt sig den....

FoHs bild

Att Google Desktop inte riktigt fungerande kan ha att göra med att du saknar en kompositerare för fönsterhanteraren (behövs för att få genomskinliga saker och sånt). Starta Utseende från System -> Inställningar och se efter under fliken "Visuella effekter" om det är påslaget. Om inte så bör du få erfoderlig hjälp om du försöker aktivera det (exempelvis om det skulle behövas några andra drivrutiner för grafikkortet osv).

Program som installerats via deb-paket dyker upp i Synaptic (och Programcentralen hoppas jag) och då får man avinstallera dom därifrån. Andra program dyker dock inte upp där (exempelvis om det bara är ett arkiv man packar upp i en mapp och kör därifrån).

Pettmans bild

Vill du använda dig av ctrl+c/v urklipp/klistra in i terminalen får du använda ctrl+shift+c/v istället. Anledningen till detta är att ctrl-c i unix-skal varit avbryt processen (SIGINT) bra mycket längre än det varit kopiera i windows.

Själv är jag väldigt förtjust i funktionen för att kopiera/klistra in där man kopierar text genom att markera den med musen och klistrar in genom att klicka på mushjulet. Om du inte uttryckligen slagit av den borde den finnas tillgänglig på ditt ubuntu nu. Vissa program har dock den fula ovanan att lägga sig i hur den beter sig (så att man inte kan använda den inom programmet eller bara en gång eller något annat jobbigt).

FoHs bild

Ja just ja, det visste jag ju också förstås...

Hammerstixxs bild

Hade jag ingen aning om...... Både ctrl+ shift + V och Mushjulvarianten funkar bra också såg jag nu! Tackar!!!!!!

zxspectrums bild

Man kan även klicka på mittenknappen på musen för att klistra in i terminalen.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om

Kristians bild

Windows klassiska CTRL + x, c, v går stick i stäv med de terminalsignaler såsom CTRL + c. Macen har löst det fint genom att "Windows-funktionerna" inte sitter på CTRL utan på en annan tangent "Cmd" (sitter där ALT sitter på ett PC-tangentbord, medan ALT flyttats till där Windowstangenten sitter på ett PC-tangentbord). Därmed är CTRL fri att användas som den "ska" i en terminal. Gnome försöker kompromissa genom att tillhandahålla CTRL + shift i terminal, men det blir sådär lagom smidigt.

Jag undrar om man in Gnome/KDE kan binda Windows-tangenten så att den agerar CTRL + shift. Då skulle man dessvärre för övererenstämmelsens skull behöva ha denna bindning för alla program, inte bara terminalen.

Förresten, hur många kör med Caps lock bundet till CTRL? Jag skulle inte klara mig en dag utan den - oavsett om jag kör Emacs (där det är desto mer nödvändigt) eller en webläsare (där man ofta trycker CTRL + r för att ladda om en sida).

Hammerstixxs bild

Va?

Varför ska man binda Caps lock till CTRL????    Jag laddar om sidor med reload knappen bredvid Home (hus)-knappen

Windows tangenten har jag aldrig nånsin använt. Vet inte vad den är till för annat än göra reklam för microsoft....nåja Smile

Kristians bild

Caps lock sitter jäkligt bra till (på "hemraden"), det är därför ett platsslöseri att allokera en så stor knapp till en så sällan använd funktionalitet.

Är det inte också synd att Windows-tangenten förblir oanvänd när den ändå finns så centralt placerad?

jeffs bild

+1 på att mappa om CAPS LOCK till CTRL för emacs. windowstangenten har jag mapat till det mesta som har med Xmonad, min fönsterhanterare, att göra.

------

Kristians bild

Ni som använder Grumme tvättsåpa (eller var det Vim?) för att redigera text borde prova att mappa Caps lock till Escape. Känns som att det vore smidigt för er del

paultses bild

Sen kan det var lite olika i olika OS-versioner.

I Suse använder man zypper eller rpm, och ifall man vill lite grafiskt i Yast.

Vet att jag kör Yum i centos.

/P

-----------------------------------

Suse funkar bra......