Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bra texteditor utan KDE-beroenden?

Eftersom jag blivit med widescreen i dagarna tänkte jag utnyttja detta extra utrymme till någonting praktiskt; att ha två filer öppna brevid varandra. Hade dylik setup på mitt senaste jobb, och blev kär i det.

Jag skulle bara kunna köra två instanser av gedit brevid varandra, men det vore helt klart önskvärt med en något högre grad av integrering; att ha samma dokument öppet i olika flikar i de två instanserna skulle troligtvis ge minst sagt spännande resultat. Därför undrar jag nu: finns det en texteditor som klarar av att ha en drös dokument öppna samtidigt, och dessutom redigera (minst) två av dem sida vid sida? Den bör dessutom ha någon sorts syntax highlighting, och helst inte ha några beroenden på KDE. (Qt är dock OK.)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Emacs? huhu... Närå, nu ska jag inte vara sån för det använder jag inte ens själv.

Gedit brukar få upp en banner om den öppnade filen har ändrats, där det frågar om man vill ladda om filen eller något sådant. Men det kanske inte hjälper?

valdermans bild

Sitter och plöjer igenom Emacs tutorial just nu och försöker klura ut om jag kan ändra sorteringen på flikarna där på något vis, så det kan vara ett alternativ. Att gedit varnar för att saker och ting ändrats gör det tyvärr inte särskilt mycket smidigare. =/

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Fungerar inte vim eller gvim för ditt behov?

valdermans bild

Vim är lite för exotiskt; emacs ligger närmare det jag är van vid.

--

Kristians bild

XEmacs har stöd för flikar men inte GNU Emacs (så vitt jag vet). Jag använder det inte utan kör med en eller två (ibland tre) fönster (Emacs-terminologi - delad vy i modernt språk) och i dessa byter jag mellan filer genom kommandot "buffer-menu" som jag bundit till paragraftangenten ovanför TAB. Se http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Emacs#Visa_en_meny_med_alla_.C3.B...

---------------------------------------

valdermans bild

Jag menar vyer/fönster/editeringsareor/whatever, inte flikar. Klantigt av mig. Tack för wikilänken, det blir nog till att plöja igenom den efter bra emacstips (efter att jag lyckats lista ut exakt hur monad transformers funkar - annars blir inte CSN glada.)

--

mcnilss bild

Jag gillar windmove-default-keybindings. Det gör att det går enkelt att hoppa mellan buffrana med shift-piltangent (så slippar man C-X o).

Kristians bild

Bra tips Smile Men det förutsätter ju att fingrarna är i närheten av piltangenterna. Jag började använda emacs när min gamla "craptops" piltangenter gick sönder i samma veva som vi skulle skriva ihop ett kodprojekt i skolan. Det fanns ingen tid att lämna in datorn på service och koden behövde skrivas. Vad göra? Jo, välja en editor som fungerade utan dessa tangenter Wink

helioss bild

Emacs klarar ju av för det mesta.Vill man dela fönstret så trycker man C-x 3 så har man två buffer brevid varandra? Eller man kan bestämma sig att Emacs öppnar nya filer i nya fönstret om man vill det på de sättet. Smaken som baken...

--------------------------------

Quis custodiet ipsos custodes?

valdermans bild

Det är nog emacs det får bli. Jobbigt bara att lära sig en drös nya snabbkommandon. =/

--

jeffs bild

Ta det lugnt. När du väl kommit igång är det riktigt kul.

------

helioss bild

Javisst, men man behöver inte så värst många kommando från början. Öppna filen, spara filen, dela fönster och stänga av emacs räcker en bra bit, allafall om man använder mus för allt annat som att flytta sig mellan olika buffert os.v. Aktivera speedbar från början så är lite roligare navigera fram filer man ska jobba med.

Quis custodiet ipsos custodes?

elwiss bild

Jag kommer alltid att störa mig på det faktum att jag aldrig tagit mig tid att lära mig emacs, verkar vara ett suveränt OS..

Pettmans bild

Och jag som trodde emacs var en textredigerare...

elwiss bild

tss tss, ta en titt på alla plugins så inser du att så inte är fallet Wink

Pettmans bild

Man kanske kunde modifiera emacs så att det går att använda som fönsterhanterare och köra direkt i xservern, typ EmacsWM. Det borde gå att haxxa runt så man kan få in ett annat fönster istället för en buffert i emacsgränssnittet.

jeffs bild

Kristians bild

Jodå, så länge du inte kräver särskilt hög framerate så kan det mesta göras i Emacs, även spel. Jag skrev ihop "Alienmangel" för några år sedan. Kolla inte in koden, jag hade verkligen ingen (och har knappast nu heller) förståelse för Lisp på den tiden

http://www.efd.lth.se/~f03kr/alienmangel2.ogg

valdermans bild

Skulle det inte gå att patcha emacs till att köra direkt ovanpå Wayland, och sedan låta alla fönster prata med emacs istället för X?

--

bittins bild

hört att StumpWM ska vara najs Tongue