Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Backup-program med grafiskt gränssnitt

Är det någon som kan tipsa om ett bra backup-program med grafiskt gränssnitt? I Windows använde jag ett program som heter 'Sync-back' som var alldeles förträffligt. Lätt att markera vilka bibliotek som skulle sparas och till vilket bibliotek/media/server man ville lägga backupen. Inkrementell eller fullständig gick givetvis också att välja. Massor av parametrar att för att skräddarsy backupen om man så önskar.

Har nu installerat 'Back in Time' men det uppfyller inte ovanstående krav.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag kör med Simple Backup (sbackup tror jag paketet heter i Ubuntu), det låter mer som att det kan uppfylla dina krav.

frilas bild

Det konstiga med den är att jag inte kan göra backup till ftp-hårddisk trots att funktionen stöds.

Skriver mål som ftp://frila:passwd@192.168.0.100/...  Kollar med den inbyggda verifieraren att sökvägen är ok och får 'grön bock'. Startar backup och får meddelande att backupen har startat i bakgrunden - men inget händer. Besynnerligt.

Backup till annan partition på hårddisken funkar.

FoHs bild

Ja, fast så fungerar programmet. Har du kollat på FTPn om det inte dyker upp en backup där? Vet inte exakt hur backup med ftp fungerar, eftersom Simple Backup packar allt i ett arkiv, den kanske laddar upp den först när den är färdig? Du kan se när den är färdig genom att kolla i Systemövervakaren (System Monitor) och välja att visa alla processer under Visa -> Alla processer. Leta efter det ID som den ger i meddelandet (processens namn är sbackup om jag inte minns fel). När den processen är borta så ska backupen vara färdig.

Själv använder jag Sbackup för att göra backup till en Samba-server. Det är lite bekymmer med det, men jag tror att det snarare beror på inställningarna i min Bubba One-server än på programmet.

frilas bild

Tja, idag fungerade programmet som det ska Smile.

Körde först en full backup på en testmap. La sedan till mapp med dokument och gjorde en ny backup som blev incrementell. Raderade sedan den tillagda mappen med dokument i. Därefter valde jag att återskapa de 'förlorade' dokumenten vilket fungerade perfekt. Återskapningsfunktionen är intelligent och ger möjlighet att plocka fram utvald backup.

Tack för tipset (återigen)... Du får snart skriva en wiki, 'Linux för halvdummies'. Wink

FoHs bild

Haha, jag får skriva till det på projektlistan Laughing out loud

tux-svens bild

I Mint finns det något som heter Backup Tool rätt och slätt.  Smile

Har inte använt det själv men det verkar som det default tar med alla synliga filer i hemmamappen.  Sedan får man manuellt utesluta de man inte vill ha.  Dessutom kan man manuellt lägga till de dolda filer man  vill "backuppa".   (t.ex .mozilla-thunderbird)

EDIT:

Nu provade jag hur det funkade åxå..   Smile

Den skrynklar ihop hemmakatalogens innehåll till en fil som heter typ "home_datumklockslag.backup".  Denna fil hamnar i hemmakatalogen, klar att läggas på något annat medium eller whatever.  Filen kan öppnas igen med backuptool. 

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Är den speciellt anpassad för Mint? Fanns den med från grundinstallationen?

tux-svens bild

Japp, den är med från grunden i Main Edition.  Jag har inte gjort någon installation av den själv.

---

Kristians bild

Det där låter tyvärr inte särskilt intelligent (programvaran, inte du som person Wink). Det man söker är effektiv synkning såsom rsync kombinerat med versionshistorik a la svn/git.

Jag har själv kört med ett script som använder rsync för att "backa" saker som jag inte ändrar på såsom musikfiler och filmfiler. Saker som jag modifierar såsom dokument har jag hanterat med git och använt "git pull" eller "git push" för att synka. En vän till mig knåpade ihop http://perra.wordpress.com/2009/08/19/synker-gor-livet-med-rsync-lite-la.... Observera att det "bara" är en frontend för rsync och inte hanterar någon sorts historik.

---------------------------------------

tux-svens bild

Tack Kristian, att det inte slog direkt mot mig..  Smile

Man får nog se saken i sitt sammanhang.  Många, väldigt många gör nog ingen backup alls.  De tycker det verkar krångligt.  Nu har man i Mint skickat med ett verktyg som gör backupen ganska enkel och smärtfri - alltså kanske fler gör en backup överhuvudtaget.

HUR ihopskrynklingen av filerna går till har jag ingen AANING om.

Jag provklickade på backupfilen och det verkar som det då påbörjas en återställning till den hemkatalog filerna kom ifrån.  Hur ev nyare filer i hemmakatalogen hanteras har jag inte utforskat. 

Det är kanske inte är det proffsigaste verktyget, men det är väl inte till dessa man vänder sig i första hand kanske.. 

EDIT:

Backupfilen går tydligen inte att öppna med Filhanteraren eller Arkivhanteraren, den vill bara hanteras av backupprogrammet.

---

Kristians bild

Problemet är att ifall du har flertalet gigabyte att backa så tar det tid att skapa en backup från scratch (vilket en ren dump-fil är) - det gör att folk undviker det. Dessutom tar det mer plats att lagra denna data vilket även det gör att fler undviker att trycka på den "goda" knappen.

Men visst, en enda backup-snapshot är bättre än ingen alls.

Den som inte vill mecka med backup och bara har små mängder data kan använda en gratistjänst såsom Dropbox (2 GB), eller köpa till 50 GB lagring för 76 kronor i månaden. Denna och likvärdiga tjänster uppfyller både kraven snabb (dvs inkrementell) backup och inbyggd versionshistorik.

hoths bild

Jag använder Back in time och tycker den fungerar utmärkt. Vad är det du saknar? 

Man kan lägga till/ta bort foldrar/filer som som skall eller inte skall backas. Man kan sätta intervallen från glest till löjligt ofta. Enkelt att hitta i backup och gamla filer. Alla backuper är fullständiga, MEN de är rsync-ade och hårdlänkade, dvs. en ny "fullständig" backup tar just ingen plats eftersom det är "samma" fil på backup-mediat. Backuper på kataloger och filer som inte har ändrats går också löjligt fort. Backup-katalogen är en lokal eller monterad katalog.

Vad vill du ha mer?

----
Linux växer snabbast!

frilas bild

Jag vill kunna göra min backup direkt till en extern hårddisk, ftp eller smb. Detta har jag inte lyckats med. De enda alternativ jag får fram när jag skall välja mål är de filsystem jag har på min hårddisk.

hoths bild

Ja, den vill lagra "lokalt". Det är ju inget stort problem. Montera bara fjärrsystemets disk på en lokal katalog så är problemet löst.

Edit:

Jag har en extern ESATA disk som jag lagrar mina backup-filer på. Lika smidigt som USB men oerhört mycket snabbare. Disken sitter i ett quick-swap chassi så man skulle enkel kunna swappa disk i den och ha en kopia lagrad på annan plats.

----
Linux växer snabbast!

Kristians bild

Kanske enklast/säkrast http://fuse.sourceforge.net/sshfs.html ifall det är en *NIX-server du backar till

hoths bild

Jag förstår inte varför det skulle vara så bra. Läste texten men begrep inget ändå. Förklara gärna, för jag begrep verkligen inget men vill gärna lära mig något nytt.

Jag backar ett *nix system och sparar backuperna på ett lokalt monterad extern disk. Säkert mot fel på lokal disk och användare. Inte säkert mot brand och stöld, men det kan det bli med en externt rsyncad spegel någonstans på nätet.

----
Linux växer snabbast!

jontes bild

Jag använder Gadmin-Rsync 0.1.5 Är inte helgrafiskt med peka och klicka på backuppmappar men funkar bra för mig och mina behov. Man får skriva in sökvägen på en rad för mappen som ska backas upp.

http://gadmintools.flippedweb.com/index.php?option=com_content&task=view...

-> Allt söder om dalälven kallas för skåne Wink