Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Koppla "special"knappar på tangentbord till funktioner och program.

Jag har ett logitech wave tangetbord ( http://www.pacstarcomputer.com.au/products_pictures/Logitech_wave.jpg ) som jag trivs väldigt bra med.

På det finns det en massa spännande special funktionsknappar som typ byta låt, öppna webcam, öppna windowsmedia center och lite sånt.

Jag kör debian med pekwm som windowsmanager så dessa tangenter fungerar inte "av sig själv".  Jag vet i och för sig inte om dom gör det i typ gnome eller kde heller. Men till saken hör att jag skulle vilja koppla knapparna till lite grejer, till exempel musikspelarknapparna till mpc, webcamknappen till cheese osv. Jag har försökt googla lite men vet inte riktigt vad jag ska söka på, eller hur man kan göra det "från grunden". Har någon lust att knuffa mig i rätt riktning, hjälpa mig eller ge mig tips så uppskattas det mycket.

Det är ju onödigt att de extra tangenterna sitter där om de ändå inte används. Tongue

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

Kanske du kan få de extra tangenterna att fungera med keytouch (och keytouch-editor). Värt ett försök...

/Micke

erols bild

Kolla denna sida Smile

http://www.nongnu.org/xbindkeys/xbindkeys.html

För att binda mina volym knappar på min hp nx6325 så lägger jag till följande i

~/.xbindkeysrc

# Volume up
"amixer set Master 4+"
   m:0x0 + c:176

# Volume down
"amixer set Master 4-"
   m:0x0 + c:174

# Mute
"muter"
   m:0x0 + c:160

Men som sagt läs på sida så hittar du hur du skall göra.

/ Eric

IngeSvs bild

Tack för det tipset. På senare tid har jag inte fått keytouch att fungera med openSUSE, men med detta så gick det. Inte alla "multimediaknappar" fungerade, men de jag ville ha gjorde det... Smile

hoths bild

Kör xev i ett terminalfönster för att se vilka koder som knapparna har. I KDE är det lätt att mappa om knapparna. Tyvärr känner jag inte till något om din fönsterhanterare.

----
Linux växer snabbast!