Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad nu då?

Nu har det blivit värre än någonsin med läsbarheten av olika foruminläggs kommentarer. Ju fler kommentarer desto sämre läsbarhet verkar det som. Med dålig läsbarhet menar jag att inläggen krymper ihop mer och mer. Till slut står varje ord på en rad. Se t. ex. här: http://linuxportalen.se/forums/2010/01/29/driver-till-printer-hur-ppna-n...

Jag använder Firefox 3.6 och Google Chrome 3.0.195.38.

Någon som upplever samma sak? Något att göra åt saken?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

Ja, det där är ju inte direkt något nytt...

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

extons bild

Nej, kanske inte det, men vad gör man åt det? För mig spelar det ingen roll om jag använder "expanderad" eller "kollapsad". Det ser lika illa ut.

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Därav markerade jag rak lista....

-
-

extons bild

Ja, du har rätt. (Man måste givetvis vara inloggad för att ändra visningsinställningarna). När jag ändrade till "Rak lista - expanderad" blev allt perfekt. Tack!

LINUX.EXTON.NET

danbers bild

När man använder rak lista i ett trådat forum så uppstår vissa problem. Till exempel att inlägg kan hamna utanför sitt sammanhang när inläggen rätas ut och enbart sorteras på datum/tidpunkt.

Jag tycker nog att det hade varit bättre om forumet var rakt från början, men det har ju sina nackdelar det med.

FoHs bild

Nackdelen blir väl extra tydlig när det inte finns någon bra citeringsfunktion. Annars är det ju ganska brukligt att det är en rak lista.

fredentofts bild

För de som kör greasemonkey i firefox kan man göra så här för att minska indenteringen:

// ==UserScript==
// @name           lp-shortindent
// @namespace      lp.se
// @description    makes commentindentation shorter for linuxportalen.se
// @include        http://linuxportalen.se/*
// @include        http://*.linuxportalen.se/*
// ==/UserScript==
var css = new Array();
function writeStyle(css) {
    var style = document.createElement('style');
    style.type = 'text/css';
    if (document.getElementsByTagName) {
        document.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(style);
        if (style.sheet && style.sheet.insertRule) {
            for (var i = 0; i < css.length; i++) {
                style.sheet.insertRule(css[i], 0);
            }
        }
    }
}
function addStyle(style) {
    css[css.length] = style;
}
// Define your CSS here
addStyle(".indented { margin-left: 5px; }");
// Writes CSS to the document
writeStyle(css);

-
-

jonasbjorks bild

Jag har haxxat lite i kommentarsvisningen och satt indenteringen till max fem (5) nivåer.

Ser det bättre ut?

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

extons bild

Ja, med "mina" webbläsare Firefox och Chrome ser det mycket bra ut. Stor skillnad.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Blir ju en ganska intressant lösning. Fördelen med en rak lista men man kan fortfarande se de stora trådspåren.

fredentofts bild

Personligen tycker jag det bli konstigt med denna "halvtrådade" lösning. Hellre isåfall 25 nivåer * 5px än 5 nivåer * 25px.

-
-

fredentofts bild

Med risk för att verka gnällig så passar jag på att gnälla lite...

Varför denna lösning som plattar till för oss som vill ha det trådat istället för att bara minska indenteringen för varje ny gren? Blir det någon gång för djupt eller om man vill ha en platt vy finns det ju möjlighet att välja att få platt vy.

Ge mig min trådade vy tillbaka!!!

-
-

leochingkwakes bild

Ja tack, jag vill ha tillbaka den med...

extons bild

Det vill inte jag. Allt är ju perfekt nu.

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Så bara för att du är för lat för att välja platt struktur ska vi andra som har större skärmar bli lidande. Du kanske missade att jag gav förslag på en lösning som ger 25 nivåer på totalt samma indrag som de 5 det är låst till idag ger? Win-win anyone?

-
-

extons bild

Lat brukar ingen beskylla mig för att vara. Okunnig kanske. Är det inte så att man måste vara inloggad för att välja de 25 nivåerna?

Jag har en 22-tums skärm. (SyncMaster 225BW).

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Problemet är att man inte kan välja dem eftersom alternativen som finns nu är platt och "trådad men bara 5 nivåer sen är det platt som bara den".

Vad andra beskyller dig för får du ta med dem, men om du inte orkar logga in när du går hit så står jag fast vid min åsikt att du i det fallet är lat. I synnerhet om det resulterar i trasigt utseende för oss andra som orkar logga in och vill ha de trådat.

Några 25 nivåer kan man inte välja idag, det var bara ett exempel jag angav. Idag är nämligen indenteringen via css 25px för varje nivå, och jonas har låst ner så att allt efter 5 nivåer (alltså 5*25px=125px) plattas ut. Eftersom detta tydligen var en bra "maxindentering" så tyckte jag att man istället skulle ändra i css så att indenteringsdjupet blir 5px, vilket alltså skulle leda till bättre följbarhet/läsbarhet i trådarna eftersom det då skulle få plats 25 nivåer (25*5px=125px) på samma "maxindentering". Dessutom borde man rimligtvis kunna skrota maxindenteringen då jag inte tror att det är så väldigt många trådar som rusar iväg i fler nivåer än så, och om de skulle göra det så tar det ändå 5 gånger så lång tid för dem att nå "ett ord per rad"-nivån.

-
-

extons bild

Trådar med få inlägg/kommentarer har det ju aldrig varit några problem med. De trådar som genererade många inlägg var inte läsbara tidigare.

Även de som inte är medlemmar här bör väl kunna läsa foruminlägg?

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Ja, absolut, och min lösning tillåter det, till skillnad från den som är nu som plattar till och gör trådar omöjliga att följa.

Tillägg: Den här tråden är t.ex. tillplattad redan på nivå två, så det blir svårt att se vem som besvarat vem... Om man vill att vyn ska vara platt för ickemedlemmar för att slippa att växande trådar blir för smala kan man ju dessutom välja att platt vy gäller för de som inte loggat in och erbjuda den trådade som en bonus om man loggar in.

-
-

hoths bild

Jag har en 24" skärm och det var fortfarande odrägligt med ett ord/bokstav per rad. Jag vill inte tillbaka dit. På min Netbook så var det ju rent omöjligt.

----
Linux växer snabbast!

fredentofts bild

Påstår jag någonstans att vi ska tillbaka till "ett ord per rad"?

Jag tycker snarare jag ger ett antal exempel på sätt att slippa det, utan att som nu förstöra den trådade vyn.

Edit: detta är ett svar på länk som hoth skrev. Hade vi hatf trådad vy så hade jag inte behövt förklara det... =)

-
-

extons bild

Jag tycker inte att det är problem med "adresseringen" nu, men annars kan man ju alltid göra som du gör i ditt förra inlägg. Jag kan t. ex. börja mina inlägg i denna tråd med "Kära fredentoft!".

Å andra sidan var väl inte ditt förslag under "Tillägg" i ditt inlägg 23 February, 2010 - 00:39 så dumt. Lite krångligt bara kanske.

LINUX.EXTON.NET

fredentofts bild

Å andra sidan var väl inte ditt förslag under "Tillägg" i ditt inlägg 23 February, 2010 - 00:39 så dumt. Lite krångligt bara kanske.

Kångligare än att sätta att indentering ska upphöra efter nivå x?

-
-

leochingkwakes bild

Det här svaret är till personen där uppe... nej nej inte den... längre upp... nej... inte så långt upp...

fredentofts bild

Så bra leo, då vet vi det.. =)

-
-

hoths bild

Ja, det borde gå att hitta något mellanläge. Något där man kan följa tråden utan att indenteringen blir löjligt djup. Nu vet jag inte vilka möjligheter som erbjuds visa drupal, men ändå.

----
Linux växer snabbast!

fredentofts bild

Exempelvis:

.indented { margin-left: 5px; }

i stället för:

.indented { margin-left: 25px; }

Vill bestämt minnas att jag har sagt det både en och tre gånger här i tråden tidigare ;)

-
-

hoths bild

Ja, det blev bättre. Den djupa indenteringen slutade i visning med ett ord per rad. Fullständigt oläsligt, mycket bättre nu.

----
Linux växer snabbast!