Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

eee prestandafrågor

Jag har fått för mig att jag skall införskaffa en netbook som jag kan släpa med mig nu när jag tillbringar lite mer tid än det var tänkt på tåget (tack SJ) så jag kan skriva lite coola skript, avnjuta film (tex de 22 h Monty Pythons Flying Circus som jag impulsköpte igår) och musik och kanske till och med jobba lite medan jag är inkvarterad hos SJ.

Hursomhelst, jag har läst på lite och besökte sedan den lokala datorshopen där jag förutsättningslöst frågade expediten om vad jag ska ha. Jag nämnde vikt, batteritid och att jag nog skulle kolla lite film och då var alla datorer med Atom N270 borta enligt honom och började styra mig mot lite kraftigare doningar med dubbla prislappen och då kändes det inte lika intressant längre. Han nämnde iofs att han själv hade en typ 901 som han körde linux på (som skulle vara skonsammare mot processorn) men att han kunde uppleva att framförallt ljudet hängde sig ibland.

Min tanke är att lägga över DVD-filmer till hårddisken och kolla på och då måste det ju rimligtvis vara så att beroende på upplösning, kompression och format så borde filmerna vara mer eller mindre processorkrävande att spela upp. Min fråga blir då naturligtvis om det är möjligt att hitta en kombination av dessa parametrar som med marginal orkas med att köras med en N270 och som utnyttjar 1024x600 på ett bra sätt.

Nästa fråga är om någon vet någon bra instruktion om hur man drar över filmer till hårddisken med bra kontroll över ovanstående parametrar, gärna utan något grafiskt gränssnitt så att det går att skripta. Jag tänker prova att rippa ner i lite olika format och testa att spela upp på någon kompis dator men det kan nog ta några dar innan det blir gjort.

Edit: blev lite sammanblanding av HD och HDD. Fixat nu.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

HD = hårddisk eller high definition (högupplöst film) ?

laves bild

Hårddisk menar jag såklart.

HD-formatet (1280×720 eller 1920×1080) är ju mer än vad skärmen på en eee klarar av (1024x600) och då verkar det ju onödigt att spara filmerna i HD eftersom det borde ta mer cpu att spela upp, eller?

Kristians bild

Vänta tills senvåren och köp en platt filmdator med fruktsymbol Wink

---------------------------------------

laves bild

Ja, det var ju inte länge sedan min senaste Cupertino-burk (en LCII från 1991) åkte i skroten så en ny måste ju ändå införskaffas snart.

Kristians bild

Smile Då är det dags!

rickards bild

Jag har en 901:a som jag ofta använder för att titta på film i när jag är på semester och på landet. Jag har aldrig testat att spela upp full HD-film i den, men det kan jag göra om du vill.

Däremot så brukar jag ha med mig filmer som jag spelat in från Boxer-TV, och de är upp till 704x576. Eller så har jag med mig nån DVD-film jag lagt över och då brukar jag ha kvar formatet 720x574.

Båda fungerar bra utan att hacka. Och ljudet fungerar det med.

Något som hackar är däremot om jag kör youtube-filmer i "HD", men det är ju inte särskilt jämförbart.

Jo, om jag lägger över en film från en DVD till min dator brukar jag använda programmet "handbrake".

Kristians bild

Vill man tvunget så film på sin EEE så är handbrake ett lättanvänt program för att skala om och konvertera video. Jag betvivlar att EEE:n klarar Full-HD utan att hacka rejält.

bittins bild

helt rätt, dock är handbrake najs =)

laves bild

Tack för ett bra svar. Handbrake skall testas i helgen.

valdermans bild

Har en HP Mini 5101 med en Atom N280 i, och den klarar av att spela 720p HD-film i h264-format utan problem, under förutsättning att man ger mplayer lite specialoptions. (-noslices -lavdopts lowres=1:fast:skiploopfilter=all:threads=2) Manualsidan varnar för att dessa kan ge försämrad bildkvalitet, men jag har inte märkt av några som helst problem. Det verkar gå fint att plocka bort lowres=1 från listan och huruvida -noslices hjälper eller stjälper varierar från system till system, men resten får man allt lämna kvar om man vill spela HD-film. Vanlig DivX-film går dock alldeles lysande utan några specialknep.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

ein.anderssons bild

CPU:n har mindre betydelse när det gäller filmuppspelning. Jag har en Netbook med 270 cpu:n och klarar utan problem av att spela upp både 720p och 1080p film. När man har ett vettigt grafikort. (Kör nVidia ion). (Klarar av att spela upp film i 4 timmar på batteri)

Min HP 311c gick på 3300kr

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig