Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Platta bildskärmar och Hz i Ubuntu

Jag kör Ubuntu 8.04.4 och när jag startar Ubuntu så är bilden på den platta bildskärmen lite flimrig. Kan det ha att göra med Hz, kan det skada skärmen? På skärmupplösning säger den att den kör 60 Hz och det är det enda alternativet. Vet inte vad Hz är på uppstarten.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du menar att det bara flimrar under uppstarten? Tror isf inte det är något att bekymra sig om. Under uppstarten på de äldre systemen så flimrar det bland annat till eftersom det underliggande grafiksystemet ändras. Det är detta man försöker komma ifrån med Kernel Mode Settings, dvs en flimmerfri upplevelse som ska ge högre upplösning i de virtuella terminalerna.

Det kan ju dock vara så att du har en parameter i grub-alternativet som anger felaktigt grafikläge, och att det flimrar på grund av det. Hur som helst tror jag inte det är något som skadar skärmen. Om den ställer in sig på 60Hz när systemet väl är igång så är det nog ingen fara.

Lyfangs bild

Kan man stänga av/inaktivera uppstartsskärm/splash screen?

FoHs bild

Jao, det ska väl gå. Ladda hem StartUp-Manager och se vad du kan göra för inställningar där. Ska inte svära på att det går med programmet, men är enklaste alternativet om det gör det. Så kolla det först!

Lyfangs bild

Redigerade /boot/gtub/menu.lst och det gick inte så bra. Nästa gång blir det nog: "sudo apt-get install startupmanager" istället.

Lyfangs bild
sudo apt-get install startupmanager

System, Administration, Uppstarthanterare och avmarkerade "Visa startskärm". Fungerade bra.

/ Lyfang

Lyfangs bild

Provade med en CRT-skärm och då var det lite skakigt det med, även fast jag inaktiverat uppstartsskärmen. Det här uppkommer på den externa skärmen även i bios uppstarten men det ordnar sig så fort jag kommer in i X. Så det är inga problem så länge skärmen inte mår dåligt av det, vilket jag inte tror den gör. Ska aktivera tillbaka uppstartsskärmen igen med StartUp-Manager. Provar Ctrl + Alt F2 konsol terminal/Ctrl + Alt F7 för X och då är det samma grej i konsol terminal läge. Värt att notera att det endast händer på den externa skärmen och inte på den bärbara skärmen.