Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

virusskydd och brandvägg

jag undrar om man kan lita endast på den inbyggda brandväggen i mint?

bör/kan  man komplettera med lämpliga program?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du kan förmodligen lita på den. Det är nog bara en grafisk framände till iptables.

Lyfangs bild

Håller med FoH att brandväggen som följer med och som aktiveras, ska ge tillräcḱligt med skydd?

ClamAV är ett antivirusprogram för Linux. För att installera i Mint 8 gå till: Menu, Programhanterare, Snabbsökning: clamav och installera sedan det. Vet inte om det är nödvändigt, men det finns ju faktiskt virus skriva för Linux.

För att skanna hemkatalogen med ClamAV, starta Terminal och skriv:

clamscan /home

Kanske någon från LP har haft erfarenhet med virus på en Linux dator? Behöver man egentligen ha en brandvägg till Linux?

/ Lyfang

FoHs bild

Brandvägg är definitivt viktigare än antivirus på Linux, skulle jag vilja påstå.

Lyfangs bild

För den som vill prova ClamAV kan man också uppdatera genom:

freshclam

För att skanna hela systemet:

clamscan /*

Källa: http://www.techsupportforum.com/alternative-computing/linux-support/1300...

frilas bild

Framände och bakände kan man läsa ofta. Vad betyder det egentligen? Framänden och bakänden på bilen vet jag vad den är men vad menas i Linuxvärlden?

jeffs bild

Precis vad det låter som. Framänden är oftast det du interagerar med som användare - användargrnäsnittet. Eftersom du är en listig jäkel så listar du säkert snabbt ut att bakänden då måste vara det bakomliggande programmet som framänden pratar med.

Ett exempel är Gmplayer/Totem och andra mediespelare, där det grafiska program du klickar i, använder sig av ett underliggande program för att sen fraktiskt spela upp och visa någonting.

------

frilas bild

Aha.. logiskt Smile

fredentofts bild

Många program i *nix-världen är ju kommandoradsbaserade och ibland görs det grafiska gränssnitt som "inte gör mer" än att anropa desas kommandoradsverktyg med lämpliga parametrar. Då är det kommandoradsverktyget som är bakände och det grafiska gränssnittet som är framänden.
Exempelvis är k3b en framände för wodim(cdrecord)/mkisofs/m.fl.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

frilas bild

En framände kan alltså styra flera bakändar till en sammanhängande enhet? Smart! Finns detta i Win-världen?

jeffs bild

Teoretiskt sett så är det inga problem att göra exakt samma sak i windows, det handlar bara om hur den som skriver framänden gör detta. Anledningen till att det är mer eller mindre praxis att göra så i *nix är på grund av det unix-arv som finns i filosofin att ett program skall göra en sak väldigt bra (något som allt fler verkar glömma bort nuförtiden), och sedan koppla ihop flera program för att få utökad funktionalitet.

------

frilas bild

Japp, "göra något väldigt bra" är gammalmodigt. Du som är så ung borde väl veta att det viktiga är att leverera snabbt!! Wink Och fakturera ännu snabbare...

fredentofts bild

PS3mediaserver som du själv kör är ett bra exempel, även om det inte är windowsspecifikt, en grafisk frontend till ffmpeg/mencoder/flac/lame/etc...
Eller MediaCoder som kör ungefär samma saker i bakgrunden men är till för lokal konvertering.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

nybörjares bild

okej var lite bekymrad bara .

stort tack för hjälpen

Det är inte lätt att göra rätt om man inte får göra lite fel.

leochingkwakes bild

Om man har SSH-servern igång så är Denyhosts en bra grej att installera...

Vet inte hur vanligt det är med rootkits på Linux men det finns två bra program som kollar sånt, det ena heter Rkhunter (använder jag) och chkrootkit.

Jag kör även AIDE som håller koll på systemet. Programmet kollar integriteten.

frilas bild

Det där lät avancerat. Förklara gärna lite tydligare. "Om man har SSH-servern igång..."? chkrootkit? AIDE?

leochingkwakes bild

Jag skrev precis innan jag skulle sova så det blev lite kort.

Denyhosts ligger och känner av om någon försöker ta sig in via SSH-servern. Den kollar väl efter misslyckade inloggningsförsök etc och blockerar IP i dom fall detta sker.

RKHunter och Chkrootkot är vad det låter. Två program som kollar igenom datorn efter rootkits.

AIDE gör en koll på systemet när man installerar det. Sen kan man göra så att AIDE kollar systemets integritet, för att se om någon fil har ändrats osv.

Förövrigt så går det ju att googla på dom program som jag skrev ner. Orkar inte skriva mer nu för jag är helt slut efter gympasset Wink

hoths bild

Om du bara surfar "på stan" så räcker det nog allt med den inbydggda brandväggen. Vill du komplettera ditt hemmanät så kan du komplettera med en extern brandvägg kopplad till bredbandet. På ditt lokala nät kan du sedan trådlöst eller fast ansluta dina datorer utan att vara särskilt bekymrad att någon annan tar sig in i ditt lokala nätverk. Vad du gör beror ju helt och hållet på hur ditt nätverk är uppbyggt och vad du har för datorer.

----
Linux växer snabbast!