Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

KDE 4.0 och skrivbordsikoner

Går det att få skrivbordsikoner i KDE 4.0?

http://www.kde.org/announcements/4.0/

Edit: Jag har KDE 4.0.3

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

rodvitners bild

Självklart går det att lägga ikoner på skrivbordet.

Men om du vill testa kde ska du inte välja 4.0. Det var en första utgåva i 4-serien och riktigt usel. De flesta linuxdistributionerna använder 4.3.x i dag. Dom fungerar alla mycket bra för det mesta.

Lyfangs bild

Ja, för mig har de nya KDE:na fungerat bättre, men kör nu med Ubuntu 8.04.4 och kanske KDE 3.5 skulle passa bättre?

Lyfangs bild

Installerade KDE 3.5.10 och jag fick skrivbordsikoner.

Kristians bild

8.04? Det är kanske dags att uppgradera? Det har hänt enormt mycket med KDE senaste året.

---------------------------------------

Lyfangs bild

"Jag gillade KDE 3.5 skrivbordet starkt. KDE 4 kan kännas överarbetat och för komplicerat, även om det naturligtvis designmässigt ser imponerande ut."

Källa: http://www.linuxportalen.se/articles/2010/02/06/linux-mint-8-kde-sl-ppt

johnh3s bild

Nya Mint finns ju numera med en modern KDE version:

http://www.linuxmint.com/blog/?p=1265

Likaså Pardus:

http://www.pardus.org.tr/eng/

hoths bild

Snälla, lägg inte ner någon tid på KDE 4.0, byt till modernare version snarast. Väldigt mycket har hänt med KDE. Version 4.0 var snart när omöjlig att använda och först med 4.3 så blev den användbar.

----
Linux växer snabbast!

dikatlons bild

Rekommendation, Uppdatera till nyare verision av KDE 4 serien, kde 4.4

Sedan kan du titta på detta: http://www.youtube.com/watch?v=GKuWir3Hfp0

- ARCH LINUX -

Lyfangs bild

Så här står det på Kubuntu hemsida:

Packages for the final release of the KDE Software Compilation 4.4 are available.

Users of the Lucid development release can upgrade to the newest packages.

Users of our stable 9.10 release can install it from the Kubuntu Backports PPA.

If you have used Virtuoso 5.0.12 you should consider installing the "virtuosoconverter" package which will convert your existing Virtuoso data to the new format.

To update, use the Software Repository Guide to add the following repository to your software sources list:
ppa:kubuntu-ppa/backports

Hur går jag till väga att installera KDE 4.4 i Kubunbtu 9.10?

/ Lyfang

FoHs bild

Det står ju på sidan du länkar till. Du lägger till ppa:kubuntu-ppa/backports bland paketkällorna helt enkelt, och sen antar jag att du kan göra en systemuppdatering och de följer med.

Lyfangs bild

Tror jag gjorde rätt på Kubuntu 32och 64 bit. Men KDE 4.4 krashade vid uppstart.

extons bild

Jag vill bara tala om att nya KDE 4.4 fungerar felfritt i Kubuntu 10.04. (Det gör även nya OpenOffice 3.2).

LINUX.EXTON.NET

Lyfangs bild

Har provat Kubuntu 10.4 Lucid Lynx Alpha 2 som har KDE 4.4 RC1 installerat. KDE 4.x blir bättre med tiden verkar det som.

extons bild

Ja, självklart blir KDE 4.x "bättre med tiden". (Det blir f ö det mesta).
KDE 4.4 (skarp version) fungerar alltså felfritt. ( I vart fall i Kubuntu 10.04).

LINUX.EXTON.NET

atas bild

Du har antagligen kvar någon gammal plasmoid som är kompilerad för kde 4.3. De kommer krasha plasma.

Lyfangs bild

Tack, har ändrat till katalogvy i KDE 4.4.1, skrivbordikonerna fungerar som i KDE 3 nu. Instruktion:

Högerklicka på bakgrund/skrivbordet, "Inställningar av Aktivitet Katalogvy", "Aktivitet", ändra "Skrivbord" till "Katalogvy".

Det går aldeles utmärkt att få skrivbords ikoner i KDE4.

Men original sedan KDE4.1 så används inte "folder view" eller katalogvy på svenska.

Högerklicka på skrivbordet och välj "Inställningar av skrivbord" (eller alt+d och sedan alt+s),

Sedan under "Skrivbordsaktivitet" så hittar du "Typ:" Och här väljer du "Katalogvy" i rullisten sedan verkställ och du borde ha ikonerna på skrivbordet från den mappen som den står inställd på att använda (vanligtvis skrivbordet).

Lyfangs bild

Högerklicka på skrivbordet och välj "Inställningar av skrivbord" (eller alt+d och sedan alt+s)

Gick inte med KDE 4.0.3, det bästa jag kunde komma fram till var att bläddra i Kickoff menyn och sedan högerklicka på ett program eller en mapp och lägga till det på skrivbordet, då fick jag skrivbordsikoner.

extons bild

Du ska inte köra KDE 4.0.3 och förvänta dig att det ska fungera till alla delar. Vi är framme vid KDE 4.4 nu!

LINUX.EXTON.NET