Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ljudsystem försvann

Okej, har haft min Ubuntu ungefär i 2 månader nu. Har haft mycket krångel hit och dit men har verkligen älskat mig i Linux. Men nu blir det bara värre. Plötsligt är mitt ljudsystem borta! Allt är  borta. Inget ljud längre. Öppnar System-Inställningar-Ljud och inget öppnas. Det enda som jag får upp är "Väntar på att ljudsystemet ska svara". Men det svarar aldrig.

Någon som vill hjälpa mig?

Tack!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kan du dra dig till minnes om det kommit sedan någon större uppgradering? En sak att testa kan vara att köra med LiveCD och se om det fungerar då. Men innan dess kan du kanske testa kommandot

pactl stat

Det kanske säger något, exempelvis att PulseAudio-servern inte är igång. Vill du ha samma sak grafiskt kan du installera paketet paman i Synaptic (samma som PulseAudio Manager i Ubuntu Software Central). Därefter startar du det från Program -> Ljud och Video så dyker det upp en liten ikon med en hörlurssladd i systemfältet, högerklicka på den och välj Manager.

Lauras bild

Tyvärr har jag inte tillgång till Live CD, glömde den hos en kompis och får den om några veckor.

pactl stat ger mig svaret som

Connection failure: Anslutning nekades

Synaptic hittar inget paket som paman. Oehh, kanske lättast att vänta tills jag får CDn? Eller finns det nägra ytterligare förslag?

FoHs bild

Det låter som att PulseAudio-servern inte är igång, är min gissning. Testa kommandot

sudo service pulseaudio start

i en terminal och se vad det säger. Fungerar inte det heller så kan man ju testa en ominstallation av just PulseAudio som Lyfang nämnde.

Lauras bild

sudo service pulseaudio start ger mig svaret som:

pulseaudio: unrecognized service

och om jag försöker ominstallera PulseAudio:

~$ sudo apt-get install pulseaudio
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd        
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet pulseaudio är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet pulseaudio har ingen installationskandidat

Vad är det som jag gör fel?

FoHs bild

Jag vet inte... det verkar ju som att PulseAudio inte är installerat, men det borde installeras med det andra kommandot. Paketet heter pulseaudio, precis som du skriver. Kör sudo apt-get update och se så att den kan uppdatera paketlistorna ordentligt.

jentins bild

Det kanske e så att du är en lycklig stjärna som inte har pulseaudio i datorn, utan alsa. Skriv alsamixer i terminalen o se så att volymen inte är nere på noll.

FoHs bild

Jag tycker inte att ljudinställningarna i Gnome bör svara att den väntar på ljudsystemet bara för att volymen är noll. Enda anledningen till att den skulle göra det är väl om Gnome programmerats enbart mot PA-servern, och det tycker jag känns osannolikt. Har inte lust att purge:a pulseaudio för att testa min teori dock Smile

jentins bild

Det e precis vad som händer om pulse avinstalleras. Då svarar ljudsystemet så. Jag kör Mint, o tog bort pulseaudio direkt. Ljudvolum via alsa nu, o den stod på noll som standard.

FoHs bild

Forskade lite i varför det var så, och tydligen införde man i och med Gnome 2.26 ett nytt Volymkontroll-program integrerat med PulseAudio. Mycket märkligt att den inte kan falla tillbaka på den gamla volymkontrollen, tycker jag. Ser inte skymten av den i Ubuntus paketförråd heller. Riktigt dåligt!

Paketet gnome-alsamixer kan vara av intresse för den som vill ha en grafisk alsamixer.

johnh3s bild

Det hände för mig i Pardus. Version 2009 funkade normalt men när 2009.1 kom så blev ljudvolymen låg.

Tyvärr verkar just ljudet vara ett problemområde inom Linux.

atas bild

Du skulle kunna pröva att "kill"a pulsaudio tillfälligt och se om det funkar med bara alsa.

Nu använder jag inte ubuntu och det är möjligt att ljudinställningarna inte funkar utan pulseaudio men du skulle kunna testa med alsamixern direkt istället efter att du dödat pulseaudio. Funkar det vet du ju i vart fall vad som är felet.

Lyfangs bild

Prova med:

gnome-volume-control

i Terminal.

FoHs bild

Du menar för att se eventuella felmeddelande? För annars är det ju samma som System -> Inställningar -> Ljud

Lyfangs bild

Det var bara ett förslag. Som FoH föreslog skulle det nog vara bra och prova med en LiveCD först. Ett annat förslag kan vara att öppna Synaptic, ominstallera ALSA och PulseAudio ljud drivrutiner med "Markera för ominstallation". Det är väl det Linux använder? Bara ett förslag som sagt.

FoHs bild

Ja, det var inget dåligt förslag :) Hon skrev i huvudinlägget att hon öppnat gnome-volume-control (fast via menyn då), men öppnar man det från terminalen kan det ju tänkas dyka upp lite felmeddelanden. Tänkte bara peka ut det.

Lauras bild

** (gnome-volume-control:5878): WARNING **: Connection failed, reconnecting...
 är svaret till gnome-volume-control

Jag har tyvärr inte tillgång till Live-CD, glömde den hos en kompis och får den om några veckor. Så tyvärr kan jag inte prova CD. Vad ska jag göra dittills?!

Lyfangs bild

Du skulle kunna prova det här, men det görs helt på egen risk:

sudo apt-get purge pulseaudio
sudo apt-get install pulseaudio

http://www.ubuntumini.com/2009/09/fix-most-audio-problems-remove.html

ALSA och ESD ist för PulseAudio:

http://www.ubuntugeek.com/fix-for-all-pulseaudio-related-issues.html

tux-svens bild

Jag tycker det liknar hårdvarufel.  Kör "memory-check" på RAM:et.  Det finns nog med på Ubuntus istallationsskiva.   Om det är fel på själva hårddisken borde Linux rapportera det självt.

Inget kaffe eller andra vätskor har tömts i maskinen väl?  Det uppstår väldigt ologiska fel då. Sad

(En som vet!)

---

Windows are for houses, Linux is for computers!