Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

wbar fråga

Har letat runt efter info hur jag går till väga för att autostarta wbar, men förstår inte hur jag ska göra, varför kan det aldrig vara lätt nåb gång!

Någon som kan hjälpa mig, jag har installerat wbar och wbarconfig, och att starta den manuelt med wbarconfig går ju bra, men vill ju att den autostartar vid uppstart.

någon som kan ge mig en steg för steg beskrivning, man ska ju göra ett script, men fattar ingenting av det jag hittat hur man gör?

jag kör föresten Xubuntu 9.10 på en gammal HP pavilion.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Följande post verkar beskriva tillvägagångssättet: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8145401&postcount=6 (vi är en texteditor för terminalen som är ganska krånglig om man inte kan den, du kan förhoppningsvis ersätta vi med nano i det kommandot)

Vill man göra det hela grafiskt så öppna en filhanterare, gå till katalogen ~/.config/autostart (du behöver välja att visa dolda filer eller knappa in sökvägen själv), skapa en ny fil, öppna den med texteditorn du använder, klistra in texten (möjligt att du har andra alternativ du vill ha med)

Exec=wbar -above-desk -pos bottom

Spara filen och ändra namn på den så att den heter wbar.desktop. Högerklicka på den och välja att den ska vara körbar (hoppas man kan göra det i filhanteraren iaf, går i Gnome).

metalmacs bild

Tack för ditt svar, nu har jag provat att följa anvisningarna, har skapat en fil i autostart som heter wbar.desktop, skrivigt in text raden, kört chmod, men den vill inte autostarta, har även provat att gå in i inställningarna och lägga till den i startup programet, men ingen lycka! Frustrerande!

FoHs bild

Men det fungerar om du kör

wbar -above-desk -pos bottom

från kommandoraden? Isf kanske du har samma problem som jag hade med att autostarta conky på Ubuntu, dvs att jag var tvungen att fördröja det med några sekunder tills hela systemet hunnit starta. Om du skapar ett script på valfri plats med detta innehåll:

#!/bin/bash
sleep 15 &&
exec wbar -above-desk -pos bottom &
exit

Gör den körbar och lägg till scriptet i Startup program så får du se om det fungerar bättre (bör alltså starta efter 15 sekunder).

metalmacs bild

Hej!

Tack för svaren, jag behövde inte göra något skript visade det sig, det räckte att jag lag in "wbar -above-desk -p bottom -isize 40 -nanim 5 -bpress" direkt som ett komando i startupen så laddar den wbar automatiskt vid uppstart! Smile, jag behövde altså inte göra något script. ibland är det för enkelt haha