Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Behöver hjälp med Tele2 mobilt bredband!

Hej!

Sitter här och har installerat Ubuntu 9.10 på min kompis Packard bell från 2005, allt fungerar bra förutom det mobila bredbandet, jag har följt guiden i Network manager, men när jag ska välja att koppla upp mig kommer det bara upp en svart ruta där det står "GSM-nätverk frånkopplad, du är nu frånkopplad"?

Någon som vet vad felet är, jag använder ett Huawei E169 modem

Måste få detta att fungera annars funkar inte ubuntu och då blir jag så illa tvungen att installera windblows, vore ju grymt kul om jag kunde få över polaren till linux, men då måste bredbandet funka.

Nån som har ideer på vad jag ska göra?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om du inte redan gjort det bör du sätta in nätverkskabeln och göra en fullständig uppdatering av systemet innan du öht försöker något annat Smile

metalmacs bild

Jo, det har jag gjort, allt är klart utom det mobila bredbandet

FoHs bild

Jag antar att du även startat om innan du testat modemet också? Det var mycket problem med Huawei-modem och 9.10 precis när det kom, men uppdateringar efter det bör ju ha fixat det.

Här finns en guide hur man får igång det med Wvdial och Gnome-PPP, vilket är en ganska bökig lösning: http://www.barregren.se/blog/how-use-huawei-e169-hsdpa-3g-modem-ubuntu

Sen finns det en annan lösning här, men det verkar också bökigt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1312263

metalmacs bild

Ja, det värkar ju som att den ser modemet, det dyker ju upp i network manager när man satt i det, och första gången så vill den ju att man väljer operatör mm, men sedan när jag är klar så går det av oförklarliga skäl inte att koppla upp sig, jag förstår ingenting?

FoHs bild

Är du säker på att den använder rätt APN? APN-adressen är ytterst viktig, och den försöker NetworkManager att identifiera själv, men det är inte säkert den stämmer. På min telefon har jag internet.tele2.se men det är inte säkert det är samma för modemen.

andys bild

Är modemet installerat i windows först?

metalmacs bild

Ja, modemet var först använt i windows xp, känns som att jag har provat allt och ingenting fungerar, suck, blir så himla frustrerad! Om jag haft en linux expert vid min sida nu...

metalmacs bild

Hahaha, hur jäkla dum får man vara!

Jag gjorde en koll i USB modemet, och se där, kortet sitter ju åt fel håll!

Nu fungerar det perfekt!

Jäkla korkad man är ibland Smile