Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Backup?

Hej,

Jag har en server med Debian installerad som jag använder som webbserver. Nu skulle jag vilja ha så att jag kan köra backup till en annan server ifrån min webbserver.

Hur kan jag lösa detta på ett smidigt sätt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Jag använder Back in Time för mina backuper. Otroligt enkel och smidig. Kräver att man lagrar backuper "lokalt", men detta ställe kan ju enkelt vara en monterad fjärkatalog från annan server så det är inget stort problem egentligen.

----
Linux växer snabbast!

timmys bild

Jag kör inte med X på min server så det blir lite svårt med detta program. Vill helst ha ett skript som jag kan lägga som ett cron jobb så att jag inte behöver bry mej om det.

hoths bild

Ja, då kan det vara lite lurigt. Men, programmet drivs av Cron när man väl konfigurerat det. Så om man sätter upp vad man skall göra på en annan maskin och sedan kopierar över konfigurationen och crontab-kommandona till din skarpa maskin så rullar det sedan. Att återta filer kan man manuellt göra ur de kataloger som skapas.

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Back in Time använder rsync men hårdlänkar även filer som intye har ändrats. Det ger fullständiga men små och snabba backuper.

----
Linux växer snabbast!

endast_3_liters bild

Vad är det du vill ha backup på, är det bara filerna eller är det någon databas också?

timmys bild

webbfiler och databas är det som jag vill ha backup på.

hoths bild

Kan du backa en databas, utan att först stänga av den? Vissa databaser kräver att man stänger ner databasdaemonen först, har jag hört

----
Linux växer snabbast!

abergmans bild

jodå, det är inget problem! Det beror lite på hur man vill backa den dock, man kan ju välja att bara backa transaktionsloggarna eller så skapar man en SQL-dump, för att skapa en SQL-dump så behöver man inte stoppa databasen. Hur det är med transloggarna vet jag inte faktiskt.

En sqldump kan man skapa direkt i skalet med mysql-klienten.

fredentofts bild

Transaktionsloggarna roteras, så det är väl "bara" att se till att man backar alla utom den som är öppen för tillfället.

Det är ju också bra att se till att man vet var i transaktionslistan man gör sin dump och att inget skrivs till databasen under tiden man dumpar.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

abergmans bild

du ska titta på rsync!

bittins bild

det tycker jag med Smile