Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ny infrastruktur till virtuell maskinpark

Har en burk som står nere i källaren där jag kör vmware server 2 för att "hosta" lite olika servrar för familjen (mail, web osv). Men har på senare tid börjat tveka på hur bra vmware server egentligen är, dels kan den bara ta ett snapshot per gäst, admingränsnittet är rätt segt och fungerar inte alltid (konsolen fungerar inte alls på mac).

Har kikat runt lite och de val som jag tycker känns vettigast är:

1. Vmware ESXi

2. XENserver

3. KVM

Är det någon som har en känsla för vilket val som är vettigast, iallfall om man ser till lite krav:

• Ska kunna styra hypervisorn oavsett vilken dator jag råkar sitta vid, dvs mac, linux och windows.

• Stöd för snapshots (plural Wink)

• Så mycket prestanda som det går (lite overhead, tror kvm är sämst på den punkten men vill höra lite åsikter)

• Ska gå att köra iallfall BSD, linux och windows gäster men även gärna solaris.

• Vill kunna köra lagringen lokalt med raid utan att behöva köpa raidkort för 10000 (billigare funkar dock Smile)

• Ska gå att relativt lätt flytta mina gamla virtuella servrar till den nya

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Spontat: KVM eller Citrix XENserver

abergmans bild

Kommenterar mig själv, CitrixXenServer kan du nog inte styra från mac.. KVM kan du säkert köra från MAC eller något.

endast_3_liters bild

KVM verkar ha en hel drös med managmentverktyg: http://www.linux-kvm.org/page/Management_Tools

timmys bild

• Ska kunna styra hypervisorn oavsett vilken dator jag råkar sitta vid, dvs mac, linux och windows.

Då går ESXi och XENServer bort då det bara finns en windowsklient.

endast_3_liters bild

Då blev det ju inte så svårt Wink Hittade dock den här: http://www.openxencenter.com/

fredentofts bild

Varför behöver du ta flera snapshots?

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

endast_3_liters bild

Har saknat det ibland när jag suttit och experimenterat och har velat kunna gå tillbaka till innan en förändring utan att behöva blåsa bort allting (vill alltså ha möjligheten att ha kvar en helt ren snapshot från när den var nyinstallerad).

fredentofts bild

Det där är (iaf i VMware) en riktigt dålig lösning. Detta eftersom en snapshot låser din diskavbild till den status den var då snapshoten togs. All ny diskaktivitet i din virtuella maskin skrivs istället till en ny delta-fil som ständigt kommer att växa. För att veta hur systemet ser ut senare måste alltså dels snapshoten läsas, men dessutom måste även delta-filerna parse-as (nån som har ett bra svenskt uttryck?).

Om du vill ha en backupp av hur systemet såg ut när det var nyinstallerat är det i så fall bättre att i värdsystemet helt enkelt ta en backupp av den virtuella maskinen.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Mysticsams bild

Jag undrar om det inte är Virtualbox som du efterfrågar?

Med Virtualbox  så kan du styra dina virtuella maskiner med ett webgräsnitt som jag inte  har fel för mig.

Ska leta efter demo ,,  tittade ingen video om det men här kommer en länk till en sida som skriver om det: http://code.google.com/p/vboxweb/wiki/install

Du har möljighet att ta flera snapshots och du kan boota ifrån vilken snapshot du vill om du har tagit flera.

Mer info om Virutalbov hittar du här: www.virtualbox.org

Jag hoppas att detta hjälper.

jonasbjorks bild

Kanske inte alls den lösning som du efterfrågar, men jag kör XEN på SUSE Linux Enterprise Server 10 och 11. Där kan jag logga in med VNC mot servern från vilket OS som helst och kan hantera maskinerna.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .