Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur stort ramminne?

Jag har fått några gamla datorer från jobbet, installerat Ubuntu på dom men det går väldigt långsamt. (dom hade Windows 2000 från början men lösen för att logga in så jag kunde bara blåsa rent dom)

Hur kollar man ramminne i Ubuntu? Tänkte slippa skruva upp locken.....

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

metalmacs bild

Du kanske skulle prova på det lite mindre resurskrävande Xubuntu, en mycket bra dist för maskiner med lite mindre minne i Smile

Lyfangs bild

Se minnesmängd och hur det används:

gnome-system-monitor

Kanske Linux Mint 8 "Helena" Fluxbox skulle vara något? http://www.linuxmint.com/download_ce.php

Prova Fluxbox även i Ubuntu, fast behöver konfigureras "manuellt" ibland då:

sudo apt-get install fluxbox

tufftuffs bild

Vet inte om "lösenordsbuggen" fixades på Win2000 någon gång? Det fanns iallfall bootdisketter som letade rätt på lösenordet för administratören. Gick även på XP i början, men efter någon servicepack gick det inte längre. Men det gick bra att radera det gamla eller att lägga dit ett nytt! Så inte var du tvungen att blåsa maskinena Smile Men för den mentala hälsans skull så var det ju bra att du lade på ett operativsystem istället Wink

Om du inte är rädd för terminalen:

cat /proc/meminfo

Eller om du vill veta hur olika minnesregioner är uppsatta:

cat /proc/mtrr

Eller om du vill veta vad BIOS anser:

sudo /usr/sbin/dmidecode

Men BIOS uppfattning om tex max minnesmodulstorlek och antal socklar bruka avvika från systemspecifikationerna... Men ofta klarar maskinerna mer minne än vad det står i specifikationerna. Men man vet inte säkert innan man provat. Med dmidecode får man iallfall reda på hur många och stora minnenmuduler som är istoppade.

johnh3s bild

Om det var Windows 2000 i datorerna är Ubuntu för stort. Det krävs Vista prestanda för att Ubuntu ska funka bra.

Recommended minimum requirements

Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.

• 700 MHz x86 processor
  • 384 MB of system memory (RAM)
  • 8 GB of disk space
  • Graphics card capable of 1024x768 resolution
  • Sound card

• A network or Internet connection

Så det är nog Xubuntu som kommer funka på de burkarna.

http://www.xubuntu.org/

FoHs bild

Ptja... i rättvisans namn så fungerar Ubuntu avsevärt bättre jämfört med Vista på alla datorer där Vista finns. För Vista Premium rekommenderas 1Ghz och 1GB RAM, minimumkraven för Vista (utan Aero antar jag) är 800Mhz och 512MB RAM.

Men hur som helst, Systemövervakaren under System -> Administration visar hur mycket minne det finns.

Hammerstixxs bild

Ja det sistnämnda gick ju bra, systemövervakaren alltså. terminalen var lite krångligare och visade väldigt mycket. Där fanns ju även "task manager" från windows som jag saknat med CPU aktivitet mm. Tack för tipset!

Har som sagt tagit hem både xubuntu och fluxbox nu, så jag ska snart prova dom! Det var därför jag tog hem datorerna! Och för att kunna skruva ohämmat i dom för att lära mig hårdvaru-hantering! Dom gör ju mer nytta i min lilla verkstad än oanvända i den städskrubb där jag hittade dom!!!!!!

bittins bild

/me tror på Xubuntu installerade det på en sådan gammal w2k arbetsburk för inte så längesen så om du vill ha program tips osv finns jag conkeror lr dillo är förövrigt väldigt najs som browser =)