Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linuxmint installation?

Jag är sugen på att prova Linuxmint på en gammal dator som bara har CD-läsare. Problem är att linuxmint är ca 705 MB, och en CD tar ju bara 700 MB. DVD läser den inte.

Nån som har nåt förslag?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

metalmacs bild

Du kan ju alltid prova om den klarar att boota ifrån ett USB minne, för i så fall kan du ju installera mint ifrån USB minnet.

Lyfangs bild

Linux Mint 8 "Helena" - Fluxbox Community Edition kanske?

MEDIA CD

SIZE 656MB

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=48

tux-svens bild

Linux Mint 8 Main Edition ryms för mig på en vanlig CD, det är avsikten.  Jag har bränt Mint till CD många ggr. Kanske vissa CD inte klarar det?

Däremot ryms INTE Linux Mint 8 KDE på en CD - den tar ca 1,1 GB utrymme.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Testa och se vad ditt brännarprogram säger. I regel brukar CD-skivor ta lite mer än 700MB tack vare (tror jag) det som kallas Overburn.

Hammerstixxs bild

USB finns, men datorerna kan inte boota från det, de är gamla. Har 256 MB RAM (men jag bytte precis till 512 och 2 x 512 som jag hade liggande hemma och det gick bra, hårddiskarna är på 20 GB och 40 GB

Linuxmint hämtas på 686 MB men tar 704 662 KB på min dator, jag har hämtat 2 ggr nu. Fluxbox är på 656 MB men tar 671 278 KB när man tagit hem det.

Jag kunde inte "Overburna", i alla fall inte med Imgburn, den accepterade inte CD på 704 MB men väl på 671 MB, så Fluxbox gick bra att bränna på CD, liksom Xubuntu.

Ska installera om senare!

tux-svens bild

Det passar säkert bättre med någon av de slimmade versionerna på din dator.  Smile

Jag vill bara nämna att den enda Mint-iso:n jag har tillgänglig på  denna maskinen f.n är "LinuxMint-8-x64.iso" och den filen är på 685,8 MB (719142912 byte).  Jag tror inte det skiljer mycket från 32-bitarsversionen i storlek..    Det hela verkar lite underligt tycker jag.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Hammerstixxs bild

Oj tänkte inte på det, 685 MB = 719 143 KB såklart!

Men ändå; Imgburn accepterade inte den större filen på CD men väl på DVD.

Ska kolla att det inte var nåt tjall på CD:n kanske, har en batch där vissa inte är bra....

extons bild

När ImgBurn säger ifrån att utrymmet inte är tillräckligt så framhärdar du! Det går garanterat bra att bränna 705 MB på en CD med ImgBurn.

LINUX.EXTON.NET

hoths bild

Kan rekomendera att installera från en USB-sticka. Fungerar utmärkt och där är du inte begränsad av storleken på image-filen.

----
Linux växer snabbast!

Hammerstixxs bild

Jovisst, datorn har USB men inte boot-option från det. Bara diskett, hårddisk. CD och nätverk.

hoths bild

Ajdå, men nätverksboot bode fungera lika bra. Om man har någonstans att hämta sin dist ifrån. jag har provat det med, när jag hade en halvtaskig optisk spelare som tillät mig starta installationen men inte att slutföra den. Det... var en väl så spännande upplevelse.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Har du någon gammal diskett liggandes kan du skapa en bootloader på den som sedan bootar från USB, tror jag.

pettiss bild

Hej! Att jag hakar på denna tråd e för att jag kör Linux mint 8..och snart kommer en 9:a..och då e min fråga som även för andra kan va nyttigt om det kommer ett bra och förhoppningsvis ett positvt svar Tongue Kan man lägga / installera Liinux9 ovan på Linux 8??..Kan vara nyttig o veta..för "Tråd"skaparen (kanske)  MVH:Pettis

Lyfangs bild

Jag har lyckats uppgradera Linux Mint 7 till 8. Så det kommer nog även att gå att uppgradera Linux Mint 8 till 9, när 9:an kommer. Men jag rekommenderar de som tänker uppgradera system att göra backup innan uppgraderingen.

FoHs bild

För hela distributionsuppdatering (dvs från en hel version till en annan) så är tanken alltid att det ska gå att göra. Lite beroende på vad man har för hårdvara och hur pass mycket man ändrat i systemet så kan det gå olika bra, också beroende på hur stora förändringar det är mellan versionerna också förstås. Som Lyfang skriver så ska man givetvis ta backup innan.

Jag kör med Ubuntu, men tror följande gäller för Mint också med mindre ändringar. Programmet Software Sources under System -> Administration ska vara inställt på att visa nya releaser. Under fliken Updates finns det något som heter Release upgrade, och där bör man ha det inställt på Normal releases. Sedan dyker det upp en knapp i Update Manager när det är dags. Om inte så kan man köra

sudo update-manager -d

från en terminal. Observera dock att om man gör det för närvarande är det troligt (iaf med Ubuntu) att den vill uppgradera till en beta-version om du kör ovanstående kommando.