Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ändrad BIOS

Hej hej...

Igår när jag spelade Anno 1404 i Win7 så hoppade spelet till skrivbordet, typ auto alt-tabba sig, och så började skärmen blinka precis som om den vill gå tillbaka till spelet men inte orkade! Då provade jag med att trycka på vänteläge-knappen, när jag sedan tryckte på datorn igen poppade BIOS-medd. upp(kommer inte riktigt ihåg vad det stod): Tryck enter för att starta datorn med default-inställningar, Tryck F2 för att gå till inställningar av BIOS, Tryck F3 för att bla bla.

Chockad som jag var fick jag ställa in mitt Bios som det var tidigare, allt var default, kl stod på 00:00:00 osv. Sedan när jag startade om, så kom en grafisk välkomstbild av tillverkaren upp(ASUS P5Q SE2) som aldrig tidigare har visat sig. Nu i skrivande stund kom jag på att det måste ju finnas en sådan inställning i BIOES om man vill ha en grafisk start, får kolla det sen....

Hur som helst, hur kan det har blivit så här, att BIOS blev "nollställd" helt plötsligt, på det sättet det blev???

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ingen aning hur det kan bli så, någon säkerhetsgrej vid fel kanske? Men ja, det brukar finnas en inställning för grafisk POST eller inte.

hoths bild

Om du kommer tillbaka "nollad" efter kall omstart så har nog BIOS batteriet tagit slut av någon anledning. Gammal eller ny dator? 

----
Linux växer snabbast!

krippas bild

Datorn är "ny"(6 mån)...Jädrigt skumt!!! Får se om det händer igen, då kan jag prova med batteribyte kanske.

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

fredentofts bild

Viss typ av krasher kan av vissa bios tolkas som att överklockning eller andra inställningar inte fungerat och detta gör då att bios nollställer sig själv för att åtminstone kunna starta.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-