Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Program för att skapa bildpresentationer på internet?

Jag undrar om det finns någon som har ett tips på något program för att lägga upp och strukturera bilder på egen domän. Alltså inte någon reklamfylld färdigtjänst utan ett program som skapar tumnaglar och strukturerar dessa på ett snyggt sätt efter mitt önskemål. Genom att klicka på tumnageln kommer man sedan, i sedvanlig ordning, till bilden.

Använde tidigare YoPoW för Windows http://yopow.en.softonic.com/ som kan skapa snygga bildsidor med olika layouter på ett hyfsat enkelt sätt. Programmet sköter även skalning av bilder och upplägg av korrekta html-dokument med undermappar osv.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Du kan ju använda lightbox2.. men det kräver att du knackar lite kodsjälv..

frilas bild

Hmmm.. förträfflig bildvisning men verkar medföra lite för mycket kodarbete för att passa mig. Kanske överdriver jag svårigheten?

FoHs bild

Jag gjorde en sökning på "thumbnails" i Synaptic och fick upp en hel del alternativ som verkar göra det du vill åstadkomma. De flesta vi kommandoraden tror jag, men det kanske kan funka ändå.

frilas bild

Lite mager beskrivning av programpaketen i Synaptic, tycker jag. Lite mycket att testa allt...

FoHs bild

Jo, det är sant. Man får nog googla lite Smile Kallery (eller vad det hette) verkar ju trevligt om man går på beskrivningen, men jag misstänker att det innebär samma "problem" som att installera Konqueror (dvs att man får KDE "på köpet").

uffe_nordholms bild

Om du använder KDE har Konqueror en funktion inbyggd som gör ett enkelt bildgalleri, inklusive tumnaglar.

frilas bild

Kör ej KDE så om jag installerar Konqueror innebär det väl att jag nästan laddat ner KDE innan den går att köra, eller?

fredentofts bild

digikam kan lösa det.

webbaserat har du exempelvis gallery2 och coppermine.

Vill du hacka lite själv finns det flashbaserade gallerier som simpleviewer

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

frilas bild

Digikam måste jag kolla.

gallery2 och coppermine verkar ganska lika. Lite tveksam till att installera webserver eftersom jag inte gjort det förr. Kanske inte så svårt Puzzled ?

fredentofts bild

Webservern har du väl redan? Det är ju "bara" php-applikationer som ligger på servern. Du laddar helt enkelt upp de bilder du vill ha och så genereras tumnaglar enligt albumets inställnignar, tex antingen när de laddas upp eller första gången de efterfrågas. I och för sig behöver du ju också ha möjlighet att köra nån databas för dem.

-
-

frilas bild

Ja, visst har jag webservern. Fel tänkt av mig Shy.

frilas bild

Har nu hunnit testa Coppermine. Gick lätt att installera när jag väl hittat namnet på min MySQL-databas...

Verkar väl genomtänkt även om jag skulle vilja ändra på vissa detaljer i presentationsutseendet. Har letat bland andra 'themes' men inte hittat något riktigt bra alternativ. I o f inte av avgörande betydelse men ibland har man en bild framför sig hur en bildvisning ska  se ut. Fortsätter och testa.

leochingkwakes bild

Vad är det du är ute efter med utseendet på Coppermine?

Lite olika utseenden kan man få beroende på hur man hanterar album och kategorier.

frilas bild

När man klickat på en bildikon kommer man till ett fönster som visar bilden i förminskad version samt under den bilden en 'filmremsa'. Det är storleken på den förminskade bilden jag vill kunna öka något. Den borde finnas definierad någonstans men jag hittar det inte i 'themes'-filerna.

leochingkwakes bild

Det ställe som jag vet att man kan ange storlekar är under inställningar och sen filer och tumnaglar. Tror att det är mellanliggande bilder du menar och hos mig är det inställt på 400, denna går att höja men rekommenderas inte om man har bilder i galleriet redan (så jag tänker inte testa ;) ). Där kan du också ändra storleken på tumnaglar samt ange hur stora bilder får vara när dom laddas upp, jag har 2048 just nu som maximal storlek.

Tillägg: Det går också att ta bort skapandet av mellanliggande bilder och då bör man få enbart tumnaglar och bilder i orginalstorlek, fast det lär väl göra att det ser konstigt ut. Mellanbilderna gör ju att man får bättre översikt över bilderna även på små upplösningar...

frilas bild

Just precis, mellanliggande bilder heter det. Jag provade att skala upp till 600 och det gick bra. Passade lagom. Påverkar (naturligtvis) inte gamla bilder men alla nya blir skalade till denna nya storlek.

Tänker testa olika inställningar rätt mycket innan jag använder programmet 'skarpt' Smile.

leochingkwakes bild

Det var coppermine som varnade om att ändra sånt när man redan hade bilder. Smile

Jag har använt coppermine i många år och är riktigt nöjd med det galleriet. Finns diverse plugins med om man vill få fler funktioner etc men det har jag aldrig testat. Jag är nöjd med vad man får från början.

freddegs bild

Du kan ju prova Jalbum, det skall funka bra enligt andra har dock inte testat själv.

jalbum.net/

frilas bild

Kul mellanting mellan 'ladda up på vår reklamsajt' och att ladda upp på egen domän.

Tack för tipset fast jag jagar nog vidare på alternativet att ladda upp på egen domän Smile.

fredentofts bild

Antar att du syftar på Jalbum? I så fall kan du faktiskt köra det på egen server också. iaf enligt deras hemsida:

Got your own website?

Publish your Jalbum photo albums directly to your own site with the Jalbum app. Download here

-
-