Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Xandros eeePC900 och skrivare?Vad fungerar?

Hejsan vänner.

Jag behöver ett råd. Jag måste införskaffa en skrivare till min lilla eee PC 900 med linux /Xandros på. Läget är ganska akut så jag behöver veta lite vilka modeller (jag har inte råd med någon dyrare skrivare heller... max 700kr kan jag lägga) som fungerar. Allt i ett typ hp deskjet f370 eller liknande är det jag är ute efter,just denna säljs visst inte längre. Finns något liknande som är kompatibelt utan alltför mycket krångel?

Stort tack på förhand.

Pianot

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag har denna Allt-i-ett-skrivare från HP (499 kr): http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147057501

Den fick dock inte komplett stöd förrän i en ganska ny version av HPLIP. Nu kan man förstås ladda ned senaste versionen av mjukvaran härifrån: http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html
Frågan är om mjukvaran går att få att fungera i Xandros. Det finns manuell installation för en antal olika distributioner, bland annat Debian 4.0. Och Xandros är väl deb-baserat så jag tycker ju att det borde gå att få ordning på det. Men det känns väl lite väl osäkert för att vara någon rekommendation kanske...

pianots bild

Hej!

Tack för Ditt svar,jag har funderat på just denna skrivare,så informationen var klart användbar. Bara undrar-kanske en ganska "dummiebetonad"fråga,men kan man installera även detta (senaste versionen av mjukvaran) via sticka (usb)? Jag har nämligen inte internetuppkoppling på min "lilldator" eee-pc 900.

Bara en fråga från en total novis när det gäller allt med datorer...men snart måste jag ta itu med det själv....

Hälsningar

Fantasy

Kör med Linux Mint. Kommer äntligen överens med Linux!

FoHs bild

Ja då, visst går det men det är ingen enkel sak att göra. Så här verkar installationen behöva gå till på Xandros:

https://bugs.launchpad.net/hplip/+bug/181330/comments/4

Personligen skulle jag nog rekommendera att endera hitta en äldre skrivare som fungerar direkt på Xandros eller uppdatera hela datorn med en modernare distribution. Det senare känns förstås inte så bra, men tyvärr så är Xandros ingen användarvänlig distribution i sådana här fall.

tux-svens bild

FoH har rätt i detta.  Så fort man vill ändra/uppdaterar är Xandros lite besvärligare än en "vanlig" Linux-dist.  

Både att ansluta skrivare, installera annan/nyare webbläsare blir krångligare och mer begränsat i Xandros.

Jag provade Mint 7 och Suse 11.2 på min eee900 och det funkade sisådär, men den gick riktigt bra först med Mint 8 (Main Edition).  Detta beror nog på att den nyare Linuxkärnan är bättre kompilerad och innehåller bättre drivrutiner för Intel-grafiken (3-D). Firefox3.5 är dessutom betydligt snabbare än 3.0.  Vill man att webbläsaren skall gå riktigt snabbt kan man lätt installera Google Chrome eller Opera.

OM du skulle vara intresserad av att byta till en mer flexibel men lättanvänd Linux-dist kan du kolla denna länken:  http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=26

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pianots bild

ojoj.... HJälp... okej. Då har jag några frågor. Som jag skrev är jag total novis. Shock

Om jag installerar en annan dist: måste jag lägga in program på nytt också då? Installera nya alltså. jag är totalt nollad på datorer men måste ta mig över detta... helt klart.

okej... aldrig hört talas om Linux mint förr. men den fungerar alltså bra på eeepc 900.

Ja ändra/uppdatera eller lägga till har det inte gått att göra i easy mode. Har installerat advanced men vågat mer-nej. Lite harig som sagt. Ska läsa på mer.

Tack alla och trevlig helg.

Fantasy

tux-svens bild

Det ingår väldigt många bra program i standardinstallationen av de flesta linuxdistar. Så också i Linux Mint.  Webbläsare emailklient Open Office, Gimp, mediaspelare brandvägg, texteditor osv osv. Det som du eventuellt saknar är mycket lätt att installera. Det finns nästan 29 000 programpaket att välja på, som kan installeras enkelt med ett par musklick.. Smile

Kolla dina meddelanden!

---

FoHs bild

Många program följer med direkt, och i Mint/Ubuntu är det väldigt enkelt att lägga till nya. Där hittar man det mesta i paketförrådet. Om du syftar på de inställningar du gjort i programmen så kan du säkert kopiera dessa och lägga in i det nya operativsystemet. Och även program som du installerat själv i din användarkatalog förstås.

Det kommer en ny version av Ubuntu i slutet av april. Jag har testat den med skrivaren jag nämnde och den installerade sig själv så fort man satte i kabeln. Om du dock installerar den Ubuntu som redan finns eller Linux Mint så är det inte några större problem att installera skrivaren där heller.

ninnas bild

Fungerar Skype med både webkameran och headset nu med Mint8 ?

tux-svens bild

På min Acer Aspire One har jag nu fått igång Skype med webbcam och headset i Mint 8.  Jag vet inte exakt var problemet bestod av. Efter "kaffebadningen" och efterföljande tvätt av Acern var jag tvungen att ominstallera hela systemet. Denna gången försökte jag INTE få igång den inbyggda micken utan körde bara med separat mick direkt. (Det var ju mikrofonljudet som var problemet innan.)

Det har nu även kommit en del uppdateringspaket av Alsa, om det kanske kan ha påverkat. Smile

---

ninnas bild

Nej men, så komplicerat var det inte att installera skrivaren på min EeePC (Canon ip5000), jag valde bara lägga till skrivare och följde guiden så var det klart! Smile

tux-svens bild

Det egentliga problemet är nog att du inte har lika stort urval av skrivare i Xandros. Smile

(I Mint/Ubuntu installerar sig skrivaren HELT automatiskt). Wink

Men det visste du redan...

---

pianots bild

Hej alla.

Då e jag faktiskt på det klara med vad jag ska göra-det blir installera Linux mint framöver. Fixa en USB-sticka till det eftersom jag inte har någon internetuppkoppling till eeepc:n.

Har inte gjort några speciella inställningar i de program jag har i Xandrosversionen,just för att jaginte riktigt kommit överens med den. Därför är det ingen katastrof om det är något som försvinner (det som är viktigt-dokument främst-ligger på sticka redan som en säkerhetsåtgärd).Dessutom är mina behov ytterst basic-ordbehandling,presentation.,kalkyl,internet,planerare,något enkelt redigeringsprogram att visa foto och göra mindre justeringar någon gång-detta har jag tyckt mig se och förstå att det mesta av detta finns redan i de allra flesta distarna när man installerar dem.Kör för övrigt inga spel eller sådant.

Så-det går att installera via sticka. Är det något speciellt man behöver tänka på i så fall?

observera att jag måste ladda ned Linux mint från en dator som kör Windows Vista. Kan detta krångla till det på något sätt?

Fixar en 2 gb sticka nu till detta. Och ska ta sats och "hoppa"-våga steget under veckan som kommer.

Pianot

tux-svens bild

Det går utmärkt att ladda ned Linux Mint till en Windowsdator.

Välj "Main Edition", den funkar bra på eeePC:n.

http://www.linuxmint.com/download.php

(Rekommenderas även i sensaste numret av Dator Magazin). Smile

Programmet som du behöver för att göra en bootbar USB-sticka, "UNetbootin" finns även för Windows.

http://unetbootin.sourceforge.net/

Formatera om USB-stickan till FAT32 innan du kör UNetbootin, att bara radera stickan räcker INTE!!

Du bör absolut ha datorn inkopplad till internet under installationen, för bl.a. språkpaketen finns inte med på stickan, dessa hämtas under installationen.

Det är bara att koppla över ethernetkabeln som går in i Windowsmaskinen till din eeePC medan du installerar och gör den efterföljande uppdateringen.

---

bengtlorenzs bild

Jag har kört Mint på min EeePc 900 och den fungerar väldigt fint samt att den påminner mkt om windovs och är lät att använda. Men jag provade att lägga in EasyPeasy på datorn efter ett tips från en vän och det är en annorlunda dist som fungerar utmärkt. Snabbt är det också med 1Gb i ram endast. Easy Peasy är en utveckling från Ubuntu . 

MVH Bj

ninnas bild

Du kanske har hittat en skrivare redan?
Jag har en  Canon ip5000. Det är ingen "allt i ett" som du sökte men den har ju några år på nacken, så en sådan kanske är något att fynda på t ex blocket.

edit: installerades och skriver utan något som helst krångel.

johanekblads bild

När du hittat ngt billig skrivare kan det vara bra att kika på denna sida:

http://www.openprinting.org/printers

För att se hur linuxkompatibel den är.

Generellt kan sägas att de allra flesta funktionerna för HP-skrivare fungerar.

ϰəəᵷ

pianots bild

Tusen tack till Er som besvarat mitt inlägg. Jag ska nu försöka komma över teknikosäkerheten och fixa det hela.

Samma sak gäller också på sikt att fixa internet-då e det ju frågan vilket modem som fungerar och så.... men det är en annan fråga.

Pianot

FoHs bild

Ja, och jag kan säga att det blir mycket enklare i och med att du uppdaterar datorn till en modernare Linux-distribution Smile Om du tycker det här går lätt så kanske du är villig att prova på att uppgradera Linux Mint om några månader också, för att förmodligen göra det ännu enklare att välja modem. (Stödet ökar med varje ny release.)

johnh3s bild

Jag kan tipsa om Samsung ML-1640. Funkar som "plug and play" på Ubuntu 9.10, Mandriva 2010 och Pardus 2009.1 när jag har testat. Alltså på en gång utan installation av drivrutiner.Den lär funka på Xandros också. Inte så dyr heller:

http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/printers/laser-p...