Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Disk-partitionering på eee 901? [Klart]

En kompis har en eee 901, dvs med 20 GB "hårddisk". Nuvarande Xandros dummar sig lite, man kan inte "gå bakåt en sida" i Firefox (dimmat) och det går inte att få svenskt tangentbord aktiverat. (set default är dimmat)

Vi provade Linux Mint live, 8 och jag tyckte att Firefox blev avsevärt mycket snabbare.

Nu är det inte helt givet (för mig) hur man bör installera till hårddisk på denna maskin.

"Hårddisken" består av två SSD-diskar, en på 4 GB och en på 16 GB.  4 GB-disken kan kanske räcka för en rootpartition men där ligger nu fyra partitioner:

1. Systempartition 3.3 GB (Xandros)

2. User 724 MB

3. BIOS 8.2 MB

4. Unrecognized 8.2 MB

Är det några av 2-4 som behövs egentligen?  (Kan man avvara BIOS-partitionen t. ex?  Finns BIOS lagrat på annat ställe åxå?)

Min första tanke var att formatera om hela 4 GB-disken till ext2 och lägga /root där. Får loggar och tempfiler plats om man gör så?

På min egen Acer Aspire One tar /root upp 3.6 GB. Då finns Torcs, Gimp och massa annat med. Jag kan nog rensa lite i programmen hos min kompis tror jag eftersom datorn i stort sett kommer att användas för surfning och e-mail.

16 GB-disken innehåller idag /home och så hade jag tänkt mig fortsättningsvis med.

Jag har googlat lite på saken och kan se att en del "blåser" den lilla disken och lägger /root där, andra installerar hela det nya systemet på 16 GB-disken.  

Synpunkter?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Bios ligger "aldrig" på hårddisken, den finns i en krets på moderkortet.
Jag sätter citationstecken, eftersom man aldrig kan säga aldrig... Så långt jag vet går det inte ha bios på disken eftersom bios krävs för att komma åt disken.
Jag tror att "bios" bara är ett namn som satts på partition 3, ofta kan datortillverkare ha egna små program på disk och de ligger antagligen där. De är till för exvis systemåterställning.

Personligen skulle jag utan tvekan blåsa 4GB-disken - men det är jag det, jag är van vid att fixa o trixa med diskar & partitioner. Jag kan nästan - men bara nästan! - garantera att det går bra.

Vill du vara säker kan du ta en kopia på disken och lägga på /home. Går kanske göra grafiskt men vet int' hur (är ju så'n sort på mig) men i terminal:
#dd if=/dev/sda of=/home/namn_på_kopian (förutsätter att 4GB-disken heter /dev/sda, tror det men kan inte kolla just nu).
(Det är så jag gjort med mina tre EEE:ar, installerat första som jag ville ha den sedan klonat den enl ovan och kopierat över på de 2 andra.)

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

tux-svens bild

Det var en bra idé att kopiera 4 GB disken.  Jag vet inte heller något grafiskt alternativ till dd, men det behövs väl knappast, dd är inget som den oinitierade slutanvändaren håller på med. Smile

Man kan ju även flytta filerna till en USB-sticka för att därefter lägga dem någonannanstans  (T.o.m. på en DVD!)

Det kanske t.o.m. är så att dessa filer finns med på den backup-Skiva som antagligen finns med eee-PC:n?  Jag har inte denna skivan här så att jag kan kolla just nu. 

Det borde nog gå bra att göra en sådan installation, men jag hade i baktanke att man skulle kunna återställa den i originalskick om han inte skulle vara nöjd. Wink

Jag hittade även någon på google som hade lagt /root på (1) på 4 GB-disken och /usr och /home på 16 GB-disken...

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pingus bild

Det kan vara just det där med "återställa till originalskick" som kanske inte går. Vet inte vad som ligger på skivan heller.

Finns fö en liten skillnad mellan 'dd' och filkopiering - med dd får du med hela disken, inkl partitioner och mbr/pbr.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

tux-svens bild

Aha - MBR följer åxå med.  :)

Detta skall jag nog göra.  Kan alltid spara "dd-filen" på min egen Desktop den närmaste tiden, tills jag vet om han är nöjd.

För att ev. återställa kan jag väl köra "dd" som root från en live-dist antar jag.

---

leochingkwakes bild

Det fanns lite olika partitioner på min 900 men minns inte exakt vad. Jag har installerat både windows och olika linuxdistar utan att nåt hänt. Och jag har även återställt med skivan som följde med och fått samma partitionering sen tidigare. Jag har en rootpartition och en homepartition nu med debian installerat. Borde inte vara så stora skillnader mellan 900 och 901 tycker jag.

tux-svens bild

Jo på 900 finns bara EN Hårddisk. (16 GB)  Där finns inte heller "BIOS" eller "User".  Jag var lite överraskad då jag kom till partitioneringen under installationsförsöket, så jag avbröt för att kolla upp närmare hur det förhöll sig.

Jag tyckte även att jag såg någonstans att 4 GB-disken skulle vara snabbare än 16 GB-disken.

På 900:an (min egen) paritionerade jag om till 5 GB för /root och resten till /home. Fungerade alldeles utmärkt.

---

rolfgubbens bild

Tror nog inte att det är några problem att ta bort dom grejerna. Det är troligen partitioner som skapats av det aktuella system som är installerat och återställs av skivan man fått med. Dessa behövs inte på nåt sätt om man byter OS. Men jag är givetvis inte 100% säker. Smile

Jag har flera datorer som har "skumma" partitioner på sig med annorlunda namn. Ibland har dom till och med varit dolda och dessa har återskapats om jag kört återställningsskivor. Dessa windows då visserligen.

Det som pingu säger låter vettigt, det är nån skum namngivelse som inte har så stor betydelse om man formaterar om datorn.

tux-svens bild

Jag skall be att killen tar med sig den där återställningsskivan och manualen så jag kan kolla lite närmare.

---

tomasuus bild

Nu är jag inte helt 100% var ett tag sen jag läste om vissa Eee Pc och deras bios partitioner. 8,2 megs partititionen är en speciell partititon för bios. I rätt filsystem, Fat32?och döpt till BIOS med med rätt storlek samt rätt partiotion(primär sekundär?) skapar bios en kopia av sig själv på disken. Vilket leder till snabbare uppstarter. Dessutom skall bios återställas om man håller in powerknappen mer än 10 sr.

Händer inget speciellt om man blåser rent partitionen och installerar annat operativsystem, eller linuxdistribution. går att uppgradera/återställa bios ändå med hjälp av en usbsticka. Har själv gjort det med min eee 900. Mitt uppgraderade bios har också stöd om jag inte minns fel för att jag ska kunna skapa en speciell biospartition med samma funktioner som för modell 901.

Tänk nu på att min info kanske inte är 100% korrekt!

tux-svens bild

BIOS-partitionen är FAT (12-bit-version) anges det i Linux-Mint's "Diskverktyg", som jag använde mig av för att analysera diskarna.

---

LAltinells bild

För att fixa "gå tillbaka"-funktionen i FF.

Skriv in about:config i adressfältet. Godkänn avtalet.

Sök efter backspace. Ändra värdet på browser.backspace_action till 0. Då fungerar backspace tangenten som "Gå tillbaka" igen. Smile

tux-svens bild

Aha! Tackar för det tipset LAItinell. Smile

Upphovet till problemet var att killen glömde bort sitt lösenord så jag fick återställa hela datorn och då uppkom detta felet plus det att man inte kan sätta svenskt tangentbord som default.  (Jag har satt datorn på autologin t.v. om DET kan ha betydelse?)

Jag kan inte managera Xandros över telefon, så det är därför jag tänker att det är bättre att byta till samma OS som jag själv har.

---

LAltinells bild

Är det inte bättre att sätta upp ssh till den maskinen? För att ändra till svenskt tgb. Ctrl+Alt+T och skriva kcontrol för att komma in i KDEs kontrollpanel. Iallafall om man ska tro denna posten: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=32559#p32559 

Jag är själv inget fan av Xandros, men jag ser poängen om man bara ska använda datorn till att surfa! Smile

tux-svens bild

Nu är allt klart. Jag "blåste" 4 GB disken till ext2 och den fick bli "/".  Pä 20 GB disken formaterade jag undan 2GB ytteligare till ext2 (Om det skulle bli för trångt på rootpartitionen kan jag flytta över några filer hit vid senare tillfälle). Resten av disken fick bli ext4 och "/home".

Allt funkade out of the box, det var egentligen bara att starta brandväggen och lägga till MS-fonter för att det tekniskt skulle vara klart.

(Jag lade iofs till ytterligare ett par programpaket och justerade det visuella lite för att han skulle få en ännu bättre upplevelse). Wink

---

LAltinells bild

Låter fint! Smile

4GiB disken är VÄLDIGT mycket snabbare än 16GiB disken, så det låter smart att ha systemet på den! Smile

Men vill man ha ext4 på en SSD-disk? Det är ju journalförande, vilket leder till väldigt många skrivningar? 

tux-svens bild

Originalinstallationen med Xandros hade bl.a root på 4GB disken som då var formaterad till ext2.

16GB-disken som även tidigare innehöll /home var formaterad till ext3, som åxå är journalförande.  Jag tror det är ganska lugnt med ext4. Smile

---