Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fortfarande Problem med Canon i Ubuntu/Linux Mint

Hejsan alla Ubuntare/Linux Mint folk

Jag har en Canon MP190 multifunktions skrivare, När man väljer att köra med 64-bits Ubuntu/Linux Mint så hittar den skrivaren men den hitar inga drivrutiner för skrivar delen men scanner delen är det inge problem att köra på där finns det. När jag kollar på Canons hemsida så finns det drivrutiner men bara till 32-bitars
Där i mot finns det drivrutiner för Canon MP180 skrivar drivrutiner i 64-bit

Är det så dåligt med Drivrutiner Från vissa Skrivar tillverkare för 64-bits Linux???

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Ja.

Använd 32-bits OS istället.

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Det är förstås ett sätt att komma förbi problemet.  Men visst är det fånigt att Canon skall styra vad han skall ha för Linuxversion?

Det måste medföra en viss prestandaförsämring att köra 32bitars istället för 64bitars.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Ja, visst är det fånigt. Det finns fler problem med andra program och funktioner. Har dåliga erfarenheter av 64-bit...

----
Linux växer snabbast!

fingal12s bild

Jag kan tipsa om ett program som ev kan lösa problemen, Turboprint, det löste mina problem med canon skrivare och 64 bitars linux. Det är inte gratis, men ingen blodig summa heller.

johnh3s bild

Jag hade en äldre Canon som var omöjlig till Linux. Funkade bara till Windows XP, även Vista hade problem med den.

Allmänt sett tycker jag denna sida är bra angående drivrutiner och vid investering av en ny skrivare. De med 3 pingviner ska funka utan problem:

http://www.openprinting.org/printers/manufacturer/Canon

tobbe77s bild

openprinting.org har jag redan kollat på finns ej där

därimot har Canon drivirutiner på sin sida

men för 32-bits, Och skrivan är ite så gammal den är inköpt förra året det är Multifunktin skrivare skrivare, scanner, kopiator

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare