Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Lösenord för Ubuntu 8.10

HeJ! Är det någon som kan hjälpa mig med att hitta vad jag ska göra när jag får upp en ruta med Lösenord. jag har inte tidigare satt något. Jag skulle ändra i inställningar för användare men när jag startade om datorn så kommer jag inte in. har inget lösenord, vad jag vet.

Tack på förhand

Elwinsound

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mcnilss bild

Du måste alltid sätta ett lösenord vid installation av en ubuntu maskin. Det går att ställa in gdm så att du inte behöver ange lösenordet för att logga in.

Nu till ditt problem.

Starta om datorn i recovery-mode (tryck esc i början av boot processen så att grubs boot meny kommer fram, välj recovery mode)

Sedan väljer du root.

skriv sedan
passwd dittanvändarnm

När du har satt lösen skriver du exit och väljer att fortstätta bootprocessen.

mcnilss bild

Här har du en liten guide till hur revory-mode används.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/recovery-mode

FoHs bild

gdm = inloggningsskärmen Smile

Om det är den här lösenordsrutan som kommer upp när man ska utföra administrativa uppgifter du funderar över, så anger du bara din användares lösenord där. Det är en säkerhetsgrej.

Elwinsounds bild

Hej! Mc Nils. Tack så mycket för hjälpen, jag ska prova detta.

Mvh

Elwinsound

Med vänliga hälsningar

Elwinsound