Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Grub2 och distar som inte funkar längre

Det har varit diskussion om Grub2 i annan tråd. Jag har ett specialfall. När jag installerat LinuxMint8 som kör Ubuntu 9.10 fick jag automatiskt Grub2. Jag lät LinuxMint8 ersätta en Ubuntu 9.04, men hade kvar PCLinux2009 och Fedora 10 plus XP. Första sidan i grub som den visar sig när man startar om datorn hade med samtliga distar. Alla utom PCLinux startade. Grub känner inte igen (om jag fattat det rätt - det påminner om tidigare trubbel med Ubuntu) UUID för PCL. I den gamla grub/menu.lst gick det att manuellt gå in och justera, men hur gör man nu? I etc/default/grub har jag bara gett mig på att ändra vilken dist som ska starta först. Idéer?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det finns två saker som jag tror du kan testa.

Det ena är att aktivera (den är bortkommenterat) alternativet GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true i /etc/default/grub, men detta påverkar även samtliga andra alternativ också. Det är möjligt att det inte innebär några som helst problem förstås.

Det andra är att helt enkelt kopiera över allt som hittats automatiskt till filen 40_custom i /etc/grub.d och därefter ändra själv i den. Om du inte ändrar antalet operativsystem ofta så skulle jag nog köra på detta, speciellt eftersom det påminner mer om gamla menu.lst. Gör följande:

1. Inaktivera /etc/grub.d/30_os-prober endera genom att göra filen ej körbar (chmod -x) eller att lägga till alternativet GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true i /etc/default/grub
  2. Öppna /boot/grub/grub.cfg och kopiera allt från ### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ### till ### END /etc/grub.d/30_os-prober ### och lägg in detta i /etc/grub.d/40_custom
  3. Gör de ändringar du önskar i 40_custom och kör sudo update-grub

Angående ändringarna i 40_custom så ska du väl bara behöva ändra det för PCL, och jag misstänker att du helt enkelt kan ta bort raden gällande UUID som jag tror börjar med search samt sätta root till partitionen. Finns exempel på användardefinierade menyalternativ här: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#User-defined%20Entries (kom ihåg det där med partitionsnumreringen bara!)

Edit:
Lite ytterligare förklaringar kanske kan vara på sin plats:

• 30_os-prober är ett script som hittar och lägger till andra operativsystem på diskarna. Det behöver inaktiveras om du ska underhålla menyalternativen själv.
  • Menyalternativen läggs i /boot/grub/grub.cfg efter att  update-grub körs, så därför kopierar man därifrån till 40_custom så man får mallen för hur de ska se ut.
  • Innehållet i 40_custom kopieras in i grub.cfg efter att update-grub körs, så det blir lika statiskt som gamla menu.lst