Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Swap och partitionering på EeePC

Tänker äntligen kasta ut Xandros från min EeePC! Blev lite lat när jag fick den att fungera med avancerade läget. Det blir nog Mint 8 KDE (kde för jag använder BasKet)

Nu undrar jag , swap är vad jag förstått inte  så. bra för SSD och hållbarhet? Har något minne av att jag läst ett inlägg om att använda SD-kort för swaputrymmet, rätt/fel ?  jag hittar inte igen det.

Är det någon vits med att partitionera disken? om jag installerar nya program så försvinner de väl om jag byter dist igen. Jag spar inte något viktigt på disken så för den delen behövs det inte.

edit: glömde, det är en EeePC 900

Ninna

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Fördelen med att partitionera den är att du kan ha en separat partition för din hemmapp, där inställningarna sparas. Så även om du vid nyinstallation måste installera en rad paket från paketförrådet så behöver du åtminstone inte konfigurera dom igen om du har kvar /home-partitionen :) Å andra sidan kan du kopiera över de inställningar du vill ha kvar på ett USB-minne och kopiera tillbaka efter nyinstallation.

Eftersom SSD-diskar i regel är rätt små är det nog dumt att skapa en separat /home-partition, kommer ju finnas en hel del utrymme på systempartitionen som man inte kan använda sig av.

Angående swap så är det nog vettigt att ha den på ett SD-kort för att slita mindre på den inbyggda SSD-disken. SD-kort är ju lättare att byta om det skulle vara så att det behövs. Vet inte om KDE + Eee är att rekommendera utan swap iaf.

leochingkwakes bild

Jag kör Debian med Gnome på min EeePC 900 utan problem. Där har jag en partition för root och en för home. Ingen för swap. Tycker KDE borde fungera bra med fast jag har iofs inte testat den nya KDE. Iofs så fungerade Ubuntu med Gnome sämre på samma dator...

tux-svens bild

Hej ninna, jag har skrivit lite om partitionering och eeePC här: http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=26

Jag anser att gnome-varianten snurrar lite snabbare på eeePC:n, så det är den jag brukar rekommendera.

Basket finns i paketförrådet i Mint 8 Main Edition åxå. Wink

EDIT:

Prova gärna med KDE, det är ju bara att göra en ny installation om du inte är nöjd. (Linux Mint ju är gratis). Smile

Jag tror dock att du behöver lite större rootpartition om du kör KDE  (det tar lite större plats)  Lägg på 1GB, eller något mer, till mina rekommendationer.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

ninnas bild

Hej på er alla tre som svarat!

Alltid lika intressant att läsa era tips och synpunkter! Önskar att jag hade mera tid att testa olika distributioner!

Debian känns som nästa jag skulle vilja testa men då på min lite större bärbara, för att, som någon tidigare skrivit, lära mig Linux mera grundligt. Så är jag nog i grunden lite mera minimalist oxå. Käcka extrafunktioner i all ära, men det förtjusningen går över ganska fort för min del. Det är ett fåtal som stannar kvar som katalogvyn på skrivbordet t ex.

Jo då, installationsguiden på Mintportalen har jag läst så när jag får ordning på mina andra funderingar så ska det nog gå smidigt!

Så till fortsättningsfrågorna!
Om man ska ha BasKet på Gnome, har jag fått uppfattningen (efter att ha googlat och läst inlägg här) att man måste installera en hel del extra paket (minst halva KDE) och att det ändå inte fungerade så bra ????  Någon av er som testat ?

SD-kortet som jag tänkt använda till swap tänker jag att det hittas som egen enhet när jag kommer till partionerings delen av installationen?

Nu skiner solen nåt fantastiskt här i Borlänge så det blir nog en sväng till Romme Alpin innan jag slår mig ner vid datorn igen! Man får passa på när den lediga dagen sammanfaller med solsken!

leochingkwakes bild

För det mesta så är det inte så svårt att komma igång med Debian på EeePCn. Det trådlösa fungerar redan under installationen. Och partitioneringen är inte så komplicerad. Debian EEE installeras enklast från ett USBminne.

Det som kräver lite mer pill sen är om man vill ha flash. Sen vet jag inte hur det är med webkameran, jag använder aldrig den.

Mitt tidigare inlägg om Debian var dock inte en tanke om att du skulle testa den disten utan att jag kör en större skrivbordsmiljö på min EeePC 900 med fadern till barnet Ubuntu och barnbarnet Mint. Så det borde fungera bra med flera andra distar.

Vill man bara att saker skall fungera med minimalt pill så är ju Ubuntu/Mint en bättre väg att gå. Man får kompromissa hela tiden i livet så även med linux. Det finns för- och nackdelar med alla distar.

FoHs bild

SD-kortet bör väl hittas under installationen. Om inte kan du köra installationen utan att skapa en swap-partition och sedan lägga till den manuellt senare.

Om du kör med KDE så kommer du säkert vid något tillfälle installera "Gnome"-programvara, så jag vet inte om det utrymmesmässigt spelar så stor roll vad du väljer. Personligen upplever jag inga problem med de Qt-program jag har installerat på mitt Ubuntu, men jag kan inte uttala mig specifikt om BasKet. Det SKA inte vara några problem, om programmet är gjort för att kunna användas utanför KDE.

tux-svens bild

Jag har för mig att SD-kortet inte syns i partitioneraren på eeePC, men att det gör det på Asus Aspire One.

Men det funkar alldeles utmärkt att köra UTAN swap-partition.  Intstalleraren insisterar dock på att man skall ha en, men det är bara att svara att man INTE skall ha swap (eller växlings-partition som nog kallas vid installationen)

Vissa KDE-program släpar med sig väldigt många andra filer, t.ex Digikam. (ca 70 filer) Hur det är med  Basket vet jag inte.  Man vill ju hålla nere utrymmet som installationen tar när man bara har 16 GB hårddisk  att tillgå. Wink

Men det finns ju annars en hel del trevliga program i KDE. Smile

På min desktop har jag en separat Gnome-installatiion och en separat KDE-installation. KDE verkar mycket segare där åxå.  Kanske är något kwin-relaterat? Det är nämligen ungefär lika med Suse 11.2 KDE och Mint 8 KDE.

Om man har en grafisk processor-övervakare i panelen kan man i alla fall observera en tydlig skillnad.

---

FoHs bild

Phoronix hade ganska nyligen ett test där de jämförde Gnome, KDE, Xfce och LXDE. KDE tog mest resurser i deras test. Dock var det i många i kommentarerna som påpekade att Ubuntu kanske inte är den rätta distributionen att testa med, utifall det drar med sig en massa annat som inte finns i standard-KDE. Och lustigt nog var det inte så stor skillnad mellan Xfce och Gnome i deras test. Testet finns här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_vitals&num=1

hoths bild

När jag instalelrade så insisterade den på att skapa en swap-partition. Försök att ta bort den helt under installationen. Du kan alltid göra en swap-fil senare som ersättning. En swap-fil är snällare mot en SSD-disk än en swap-parttion. Säg till om du behöver instruktion hur man skapar och kopplar in en swap-fil till datorn.

Mitt SD-kort dök upp vid instalaltionen. Den ville gärna instalelra ett OS på den, om man tillät den det. Jag trror det är bra om man låter bli att installera OS elelr swap på den utan istället använder den som lagringsplats för. exempelvis, media-filer man vill se eller lyssna på via den lilla datorn. Genom att inte installera delar av OSet på SD-kortet så kan man också lätt flytta media filer till och från datorn.

----
Linux växer snabbast!

ninnas bild

Kommer ihåg nu, sedan mina första stapplande försök med Xandros och mitt ICE-net modem att någon skrev att det använder QT-bibilioteket så jag fortsätter med KDE på Eee´n. sedan kan jag ju testa Gnome på den andra bärbara.

Hoth! Ja tack, jag vill gärna få instruktion till hur man skapar en swap-fil, om det inte fungerar med SD-kortet eller om jag någon gång får användning för det till annat. Hitintills har det bara suttit där till ingen nytta alls.

tux-svens bild

Det går ju alltid att provköra olika Linux från en sticka, utan att installera, Smile

På min eeePC 900 funkade det trådlösa och allt annat "out of the box" med Mint 8.

---

hoths bild

Jag tycker om din signatur. Mint i ett nötskal!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Att skapa och koppla in en swapfil görs i följande enkla stag. Tänk bara på att filen måste skapas direkt på den partition där den skall användas och att den INTE kan kopieras mellan partitioner. Det har att göra med att det måste vara en kontinuerlig fil utan hopp vilket det blir om man använder copy.

Först öppnar du ett terminalfönster och blir root i det, antigen med hjälp av su eller sudo framför respektive kommando nedan. Beskrivningen utgår från att du har gjort su.

Först en beskrivning i textform, därefter kommandona som krävs.

- Skapa en tom fil i lämplig storlek

- Formatera den till att vara en swapfil

- Lägg in filen i /etc/fstab

- Montera om alal filsystem, inklusive swapfilen.

Så kommandona:

cd /

dd if=/dev/zero of=swapfile bs=1024 count=65536

mkswap swapfile

Skriv in raden nedan i filen /etc/fstab

/swapfile swap                 swap       defaults              0 0

mount -av

Nu lär den klaga på att du monterar redan monterade filsystenm, strunt i det. Det är inget problem. Testa att din nya swapfil är monterad genom att skriva

mount

då skall du få en uppräkning av monterade filsystem. Notera att filen som skapas i detta exempel blir ganska lite. Skruva upp värdet av "count" till du får en storlek som passar dina behov. Det brukar röra sig om 1-2GB för normala småsystem.

Lycka till!

----
Linux växer snabbast!