Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hantera processer?

Hej allehopa

Jag har ett problem.

Jag har gått in i min server som root därefter su:at mig till en av användarna därefter startat en exikverbar fil med kommandot  "./[nament på filen]&" därefter så startar processen upp och man får se en del info. Sedan så har jag loggat ut från servern med den prosessen körandes som den användaren jag su:ade till. Som jag har förstått det så kör nu den processen hela tiden i bakgrunden?

Jag vill nu kunna logga in och lägga fram den processen i förgrunden. Jag har processorid och jag har tillgång till root men jag vet inte hur jag skall ta fram processen till förgrunden?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om du vet jobbnumret kan du använda fg %nummer. FG = foreground

Mysticsams bild

När jag skriver jobs så kommer det inte upp något lista. och när jag skriver ps -u (användaren) så kommer processen upp men under tty så är det ett ? .

FoHs bild

Jag är alldeles för dålig på sådant där för att kunna ge något vettigt svar, men jag misstänker att när du startat jobbet och loggar ur så är jobbet inte längre kopplat till någon tty. Jag tror man kan starta jobb och bestämma vilken tty de ska tillhöra... och skriva ut saker på.

Kristians bild

http://www.faqs.org/docs/artu/ch20s03.html#id3015943

Texten tar upp flertalet av UNIX:s historiska misstag. Som stycket rekommenderar, kolla in "screen".

---------------------------------------