Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Försöker installera JAVA i Mint 8 --- LÖST ---

Jag har precis installerat Mint 8 Helena på min laptop och är en riktig färsking vad gäller Linux. ( Har kört Mint 7 Gloria på min stationära i drygt  ett halvår.) Men nu så vill jag installera JAVA så att jag ska kunna använda mig av detta i programmeringskurser i skolan.

Jag har följt SUN:s installationsguide

http://java.sun.com/javase/6/webnotes/install/jdk/install-linux-self-ext...

men fastnat på punkt 2. Det händer absolut ingenting när jag skriver in raden

chmod a+x jdk-6u18-linux-i586.bin

i terminalen. Jag får dock ta bort %-tecknet för att slippa få felmeddelandet:  

% : no such job

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att lösa problemet?

Tack på förhand

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du bör nog istället använda Synaptic (programhanteraren) för installationen.

LINUX.EXTON.NET

NTolles bild

Okej. kollade där lite snabbt först men såg inget, men nu så hittade jag t.o.m en nyare version än på SUN:s hemsida. Hoppas det funkar. 

Tackar Smile

tux-svens bild

1.  Du kanske måste ha rätt behörighet? Skriv sudo före kommandot. Smile

2  Undrar bara om inte allt som du behöver finns i paketinstalleraren?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

NTolles bild

Hej på dej fabbo Zvänn

Jag missade programmet i Synaptic så jag skulle tanka den från SUN:s. hemsida. Men det kan nog ha löst sig nu tack vare Exton ovan.  :)

FoHs bild

For future reference, som det brukar heta, så är procenttecknet i de instruktionerna en markering för terminalprompten, dvs inget som ska ingå i kommandot.